• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Nieuws

Public Affairs-capaciteit in de huidige arbeidsmarkt

07-12-2021
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

De coronapandemie doet veel organisaties beseffen dat de relatie met beleidsmakers van kritieke invloed is op de dag-tot-dag werkzaamheden. In tijden waar gehele sectoren van de één op de andere dag op slot kunnen gaan, is een kleinere afstand tot de beslisser en het beleid een groot goed. We zien daarbij een groeiende aandacht voor lobby rond grotere (maatschappelijke) thema’s en namens gehele sectoren. Dit heeft voor bedrijven, (branche)verenigingen, semioverheden en stichtingen zijn weerslag op de beschikbaarheid van public affairs expertise. Public Matters ziet een groeiende vraag naar deze expertise, zowel extern ingewonnen bij consultants als in organisaties zelf (‘in house’). Dit heeft een weerslag op de public affairs arbeidsmarkt, en resulteert in meer vacatures, die langer openstaan dan in het verleden.

Public Matters adviseert organisaties over hoe zij een gewenste positie kunnen verwerven in de politieke, bestuurlijke of publieke arena. Vanuit onze expertise zien wij ook andere vormen om uw organisatie vooruit te helpen. Bijvoorbeeld door 1) organisatieadvies en coaching van uw huidige pa-organisatie, 2) advies over en ondersteuning van uw werving-/selectieproces, of 3) interim-ondersteuning.

1. Meer doen met de eigen mensen – organisatieadvies en coaching:

Communicatie & public affairs afdelingen groeien vaak organisch. De inrichting van een dergelijke afdeling die daaruit volgt is veelal ad hoc en op basis van wat er beschikbaar is. Een blik van buitenaf op hoe uw public affairs afdeling ingericht is en waar mogelijke efficiëntie valt te behalen, of impact vergroot kan worden, kan zonder aanvullende fte’s het gewenste resultaat leveren. Hoe richt u een nieuw op te zetten public affairs-afdeling in, waar bevindt deze zich in uw organisatie en aan wie legt de pa-adviseur verantwoording af? Hoe ziet een ‘public affairs-winning team’ eruit en welke competenties heeft de pa-professional van uw organisatie in huis? Hoe worden informatiestromen binnen uw organisatie efficiënter en effectiever ingezet? Hoe kijken politiek-ambtelijke stakeholders aan tegen uw organisatie, wat zijn hun verwachtingen van uw organisatie & voldoet u daaraan en op welke wijze borgt u uw license to operate? Een frisse en onafhankelijke blik van buiten kan uw organisatie helpen de juiste vragen te stellen en te prioriteren – waardoor u zich kunt richten op uw gestelde public affairs doelen.

2. Uitbreiden – ondersteuning & advies over werving en selectie:

De public affairs arbeidsmarkt is zeer specifiek. Inhoudelijke kennis, skillsets en expertise uit aanpalende vakgebieden laten zich doorgaans niet één-op-één vertalen naar een effectieve public affairs professional. Welke ervaring is voor welke public affairs rol relevant? Wat moet een potentiële kandidaat minimaal in huis hebben om met de juiste begeleiding aan de slag te kunnen in uw public affairs afdeling? Organisaties vinden het doorgaans prettig als een ervaren professional met ervaring en netwerk in het vak meekijkt op het wervings-/selectie proces. Public Matters heeft zicht op de arbeidsmarkt voor pa-professionals en weet wat er nodig is om te slagen in het vak. Onze adviseurs hebben ervaring met het adviseren over en begeleiden van het proces van uitbreiden: van het vaststellen van het juiste profiel voor de rol, het effectief werven en de inzet van het eigen netwerk, tot voeren van gesprekken en adviseren over arbeidsvoorwaarden op basis van benchmarks, ervaring en kennis van het werkveld. Als vervolgens een geschikte kandidaat eenmaal is gevonden weet Public Matters als geen ander hoe een effectief public affairs inwerktraject eruitziet.

3. Tijdelijke, intensieve ondersteuning – interim opdrachten:

De adviseurs van Public Matters zijn beschikbaar om tijdelijk en op interim basis de public affairs of strategische communicatie capaciteit van een organisatie te versterken. Dit kan in de vorm van een kwartiermaker, sherpa of in een crisissituatie. Public Matters voorziet hierin niet alleen in een ‘blik van buiten’, maar ook vele jaren aan hands-on ervaring van ervaren lobbyisten en communicatieprofessionals bij beursgenoteerde bedrijven, brancheverenigingen en politieke partijen. Benieuwd wat Public Matters voor u kan betekenen op het gebied van organisatieadvies, interim-opdrachten of werving en selectie? Neem gerust contact met ons op.

Foto door Ryutaro Tsukata via Pexels

Tom Brouwer

Director

+31 (0)70 304 6499

tbrouwer@publicmatters.nl

Ook interessant:

Controlerende en vertegenwoordigende functies van de Tweede Kamer versterkt
29 jun 2022
Uitgelicht
Nieuws
Marloes Telgenhof versterkt Public Matters Team als Senior Director
28 jun 2022
Nieuws
De stikstofcrisis zet provincies op de kaart van lobbyisten
22 jun 2022
Nieuws
Podcast ‘In de Lobby’ (Afl. 15): een vrolijk gesprek met Mendeltje van Keulen – praktijkprofessor en EU-expert
20 jun 2022
Podcast
De stem van de patiënt in het zorgdebat
16 jun 2022
Nieuws

  • Ruim drie maanden na de #gemeenteraadsverkiezingen is er in bijna 14 procent van de gemeenten nog geen nieuw college. De formatie gaat daarmee aanzienlijk trager dan vier jaar geleden https://t.co/Bwmy677zEh #GR2022

    2022-07-04 10:21:14




  • Wie de afgelopen weken een blik wierp op de parlementaire commissieagenda’s, zal iets nieuws zijn opgevallen: de strategische #procedurevergadering. Dit volgt uit het advies van de Werkgroep Van Der Staaij. Wat dit precies inhoudt, lees je hier 👇 https://t.co/WgQzUMYbZe

    2022-06-29 11:39:38




  • Per 1 juli 2022 start Marloes Telgenhof als Senior Director bij Public Matters. Met haar uitgebreide ervaring bij zowel de overheid als het bedrijfsleven is Marloes een welkome versterking van het Public Matters Team! https://t.co/fFpdO5NG1h #werkenbijPM

    2022-06-28 10:36:33




  • Gisteren spraken we in het PM-webinar met @ErikHaverkort en @BroekhofMartijn over de routekaart om van Nederland koploper te maken in duurzame industrie. Het was een interessante en interactieve discussie! Terugkijken kan via 👉 https://t.co/FCOXyCdRjl #PMwebinar https://t.co/ZOUig19WQO

    2022-06-24 17:06:23




  • Een nieuwe wet moet zorgen voor een betere controle op de politieke geldstromen. ‘Geld is te belangrijk geworden in de politiek’, aldus toezichthouder partijfinanciën @edanker in @FTM_nl https://t.co/bbx96oFEaW

    2022-06-24 10:00:13




  • De komende tijd zal veel aandacht uitgaan naar de #boerenprotesten en debat in de #TweedeKamer over de #stikstofcrisis. Maar de strijd zal pas echt beslecht worden in de #provincie, waar vergaand beleid moet worden ontwikkeld: https://t.co/zkZbeX7Z9Z #stikstof

    2022-06-22 09:34:03




  • Vergeet je niet aan te melden voor ons #webinar aanstaande donderdag! Naast @VVD-Kamerlid @erikhaverkort zal ook @BroekhofMartijn van @VNCI aanwezig zijn en in gesprek gaan over de verduurzaming van de industrie👇✅ https://t.co/ocYSWT4T8R

    2022-06-21 14:17:23




  • Luister naar de nieuwe aflevering van onze #pmpodcast ‘In de Lobby’: deze keer over hoe je je invloed in Brussel kunt vergroten, het nut van BNC-fiches en het zoeken naar dubbele spaties 👇 https://t.co/Art8JcfMet #IndeLobby #podcast #lobby #publicaffairs #Brussel https://t.co/OZ6fWbTonX

    2022-06-20 17:07:04




  • In weer een nieuwe aflevering van onze #pmpodcast ‘In de Lobby’ gaat @EULobby in gesprek met @Mendeltje – praktijkprofessor en EU-expert. Luisteren!👇 https://t.co/Art8JcfMet #podcast #Brussel https://t.co/v87Eskr0uM

    2022-06-20 10:42:33




  • De afgelopen weken stonden in de #TweedeKamer in het teken van de #zorg met verstrekkende gevolgen voor #industrie en #patiënt. Toch lijkt de aandacht van de Kamer te verslappen, lees meer hierover via 👇 https://t.co/wW76Q04rmK

    2022-06-16 16:51:36




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Een beetje meer integer bestaat niet Brancheorganisaties going digital: online belangenbehartiging in tijden van...
Scroll naar bovenzijde