Kunsten ’92: terugblik op ons pro bono project voor kunst, cultuur, erfgoed en de creatieve sector
Kunsten ’92 is de belangenorganisatie voor de hele culturele en creatieve sector, met meer dan 440 leden uit alle disciplines: van de kunsten tot nieuwe media, design, musea en monumenten, en van makers tot organisaties. Met een gezamenlijke stem versterken zij het maatschappelijke en politieke klimaat voor cultuur in Nederland.
Sinds eind vorig jaar heeft Public Matters de organisatie voorzien van pro bono advies op het gebied van strategische communicatie en public affairs. In dit interview reflecteren Astrid Weij en Heleen Alberdingk Thijm van Kunsten ’92 op deze samenwerking.
Wat was de aanleiding voor Kunsten ’92 om ondersteuning aan te vragen?
“In september 2023 kregen we een berichtje van onze covoorzitter dat hij waardevol contact had gehad met Public Matters: “Public Matters is een public affairs bureau dat ieder jaar ook pro bono opdrachten aanneemt en dit jaar maken zij tijd vrij voor de culturele sector.” Dat lieten wij ons geen twee keer zeggen en binnen no time zaten we op kantoor bij Public Matters voor een kennismakingsgesprek. Tijdens het leuke gesprek bleken twee relevante ontwikkelingen voor Kunsten ’92 direct aan de orde, namelijk de begrotingsbehandelingen en de aankomende verkiezingen en formatiefase. We spraken af dat Public Matters in het komende jaar als klankbord en sparringpartner zou optreden en met een ‘blik van buiten’ Kunsten ’92 zou kunnen voorzien van vernieuwende inzichten. Mike de Wit werd onze adviseur.”
Kunnen jullie een voorbeeld geven van een concreet resultaat dat dankzij deze samenwerking is behaald? Hoe heeft de samenwerking met Public Matters bijgedragen aan de doelen van Kunsten ’92?
“Het belangrijkste algemene resultaat is geweest dat er steeds een professionele blik mee keek met onze lobbyactiviteiten en dat we de politieke ontwikkelingen (en dat waren er nogal wat) direct kant en klaar op ons bordje kregen. Natuurlijk doen wij heel veel zelf, maar juist die aanvulling en ‘check’ bleken waardevol. Belangrijkste concrete resultaat is het Messaging House, dat ons in staat heeft gesteld al onze doelen en boodschappen op een heldere manier te verzamelen en te structureren. Ook wat betreft aanpalende onderwerpen zoals arbeidsmarkt, economie, maatschappelijke innovatie en zo voort. Het Messaging House is handig om te gebruiken tijdens gesprekken met politici – en om specifiek per domein uit te kunnen selecteren – maar ook nuttig voor onze eigen koers en overzicht. We kunnen het steeds aanpassen aan de actualiteit.”
Wat heeft Kunsten ’92 het meest gewaardeerd in de samenwerking met Public Matters?
“De samenwerking verliep heel goed. We hadden periodiek overleg, om te sparren, en waar nodig of gewenst voorzag Mike ons van advies, informatie en soms een voorzet voor een brief. De rol van Public Matters was dienend (wat hadden wij nodig?), en proactief, waardoor wij steeds goed wakker bleven. We ontvingen informatie vanuit een ander perspectief waarmee we meervoudig naar ontwikkelingen konden kijken.”
De culturele sector staat onder druk en voor grote uitdagingen, zoals de aangekondigde verhoging van het btw-tarief in het hoofdlijnenakkoord. Hoe kijken jullie naar de toekomst en jullie lobby?
“Het antwoord hierop zou vele bladzijden kunnen beslaan. We zien zelf een aantal bewezen strategieën die we doorzetten, zoals ten eerste zeer nauw samenwerken. We blijven als een sterk bondgenootschap opereren, binnen de culturele sector en ook daarbuiten zoals nu met de btw-campagne, samen met sport, logies, evenementen, media en boeken. Ten tweede goed beslagen ten ijs komen, bijvoorbeeld met cijfers over de sector en de bijdrage daarvan aan de economie en andere ontwikkelingen. Ten derde de verbindingen versterken tussen cultuur en gezondheid, cultuur en onderwijs, kunst x wetenschap x samenleving en cultuur en verduurzaming. En tenslotte, steeds actueler, de taal spreken van het publiek en de politiek, en laten zien dat er werkelijk niemand bestaat die niets met cultuur heeft.”
Tot slot, welke vraag hebben wij niet gesteld en wat zou je nog willen zeggen?
“Heel veel dank Mike en collega’s! Het was een genoegen en we gaan elkaar in de toekomst zeker nog veel spreken en horen – Merci Danke Thank You Obrigada”
Pro bono advies door Public Matters
Public Matters adviseert organisaties hoe zij een positie kunnen verwerven in het politieke, publieke of bestuurlijke krachtenveld. Wij vinden het belangrijk dat professionele belangenbehartiging niet alleen voorbehouden is aan bijvoorbeeld bedrijven, brancheorganisaties of overheden. Ook financieel minder daadkrachtige organisaties die een maatschappelijk belang nastreven en een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken, ondersteunen wij graag. Vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid staan wij jaarlijks verschillende organisaties bij met pro bono advisering.
"De rol van Public Matters was dienend (wat hadden wij nodig?), en proactief, waardoor wij steeds goed wakker bleven. We ontvingen informatie vanuit een ander perspectief waarmee we meervoudig naar ontwikkelingen konden kijken."
Public matters