Retail & Fast-Moving Consumer Goods

In de retail- en fast-moving consumer goods (FMCG) sector staat de consument centraal. Tal van issues hebben directe invloed op de producten in de (online) winkel en op hoe consumenten deze ervaren. Dit betekent dat complexe onderwerpen en beleidskwesties vertaald moeten worden naar wat dit betekent voor de klant. Onderwerpen zoals marktmacht, productveiligheid, arbeidsmarktbeleid, duurzaamheid en producentenverantwoordelijkheid (UPV) zijn vaak onderwerp van maatschappelijk debat.

Bedrijven worden de laatste jaren geconfronteerd met extra verplichtingen met betrekking tot het terugnemen en recyclen van producten, evenals de invoering van statiegeld. In de komende jaren zullen bedrijven in de retail- en FMCG-sector ook te maken krijgen met rapportage- en nalevingsverplichtingen als gevolg van de inwerkingtreding van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), gericht op de impact op mens en milieu. Dit legt druk op merken en winkelbedrijven om samen met stakeholders in de keten inzicht te verschaffen in hoe het productieproces is opgezet.

Public Matters kent de verhoudingen tussen brancheverenigingen, media, vakbonden, Ngo’s en overheden in de sector. Daarnaast zijn wij bewust van de beeldvorming en de impact van maatschappelijke thema’s op consumentenmerken. Wij adviseren over de wijze waarop bedrijven hun stem laten horen bij beleidsmakers in het in publieke debat.

Voorbeelden van hoe we onze cliënten ondersteunen in de retail- en FMCG-sector zijn onder meer:

Neem gerust contact op met een van onze adviseurs om de mogelijkheden voor uw organisatie te bespreken. Wij voorzien u graag van advies om te zorgen dat de stem van uw organisatie gehoord wordt in Den Haag en/of Brussel.

"Tal van issues hebben directe invloed op de producten in de (online) winkel en op hoe consumenten deze ervaren."

Public matters

Interesse in onze dienstverlening? Neem contact met ons op.