Expertise

Het cruciale belang van strategische organisatie- en bedrijfscommunicatie

20-01-2021

Effectieve organisatie- en bedrijfscommunicatie speelt een onmisbare rol bij het succesvol functioneren in een steeds complexere maatschappelijke context. Een effectieve strategie stelt organisaties in staat om politieke stakeholders zoals Tweede- en Eerste Kamerleden, gemeenten, provincies, het kabinet, maar ook werknemers, klanten en investeerders effectief te bereiken en te betrekken. In deze blog wordt beschreven hoe dit gerealiseerd kan worden – door het gebruik van verschillende methoden, kanalen en middelen – om doelgerichte communicatie te bevorderen ter ondersteuning en realisatie van de doelstellingen van de organisatie.

Het creëren van een sterke externe verbinding

Het interactieproces met externe stakeholders, zoals klanten, investeerders, de media, wetgevers, politici en de maatschappij, is een belangrijk element van organisatie- en bedrijfscommunicatie. Het doel van deze vorm van communicatie betreft onder andere het positioneren en definiëren van een organisatie, het nastreven van belangen, het onderhouden of verbeteren van een positieve reputatie, het delen van informatie, het vormen van coalities en partnerschappen, en het stimuleren van maatschappelijke betrokkenheid. Dit kan via verschillende kanalen, waaronder persberichten, websites, sociale media, advertenties, interviews en evenementen.

Interne communicatie als fundament

Ook speelt de interne communicatie een belangrijke rol ten aanzien van het versterken van externe organisatie- en bedrijfscommunicatie en het behalen van de bijhorende doelstellingen, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan het optimaal functioneren van een organisatie. Hierbij gaat het onder meer over de uitwisseling van informatie tussen werknemers en diverse afdelingen binnen de organisatie. Door effectieve interne communicatie wordt de betrokkenheid van werknemers versterkt en wordt een positieve en open bedrijfscultuur bevorderd. Het zorgt ook voor duidelijkheid binnen de organisatie en een eenduidige boodschap naar de buitenwereld. Het is dus daarom van belang om deze vorm van communicatie mee te nemen in het bredere communicatiekader, waarbij het de externe bedrijfscommunicatie ondersteunt en versterkt.

Het realiseren van een doeltreffende strategie

Het tot stand brengen van effectieve organisatie- en bedrijfscommunicatie, zowel via traditionele als sociale media, houdt in dat een zorgvuldig afgestemde strategie vereist is, met inachtneming van vooraf vastgestelde doelen, geïdentificeerde stakeholders en gerichte doelgroepen. Belangrijke factoren betreffen het selecteren van media, het ontwikkelen van relevante inhoud en messaging, het succesvol managen van interacties met stakeholders (ook op social media) en regelmatige evaluatie en bijstelling op basis van resultaten.

Public Matters adviseert en begeleid bedrijven en organisaties om bovenstaande te realiseren, om zich te onderscheiden van relevante stakeholders door middel van strategische organisatie- en bedrijfscommunicatie. Ons op maat gemaakte advies is gebaseerd op diepgaande analyses en de meest doeltreffende communicatiestrategieën. Of het nu gaat om strategische communicatie, reputatiemanagement, crisiscommunicatie of andere uitdagingen, wij maken het verschil voor onze cliënten door grondige voorbereiding, effectieve coördinatie en effectieve uitvoering in een voortdurend veranderende omgeving.

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf of organisatie kunnen doen? Neem dan contact met ons op en/of kijk naar welke diensten Public Matters in huis heeft.

"Effectieve organisatie- en bedrijfscommunicatie speelt een onmisbare rol bij het succesvol functioneren in een steeds complexere maatschappelijke context."

Public matters

Interesse in onze dienstverlening? Neem contact met ons op.