• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Opinie

Behartig uw belangen ook online!

06-12-2018
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Positionering en beïnvloeding vindt uiteraard niet alleen plaats in de fysieke wereld, maar ook in de digitale wereld.

Belangrijke stakeholders zoals Kamerleden, journalisten en andere influencers zijn vaak zeer actief op social media. En aangezien op digitale kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn op hoge snelheid nieuws, actualiteiten en meningen worden gedeeld, is het digitale domein vaak de eerste plek waar beeld- én meningsvorming worden bepaald.

Online stakeholdermanagement

Voorheen bepaalden vooral journalisten van traditionele media als kranten en televisie het nieuws. Tegenwoordig kan echter iedereen zelf nieuws maken en zijn of haar eigen boodschap bepalen. En hoewel het makkelijker is geworden om breed te zenden, is het juist moeilijker geworden om gericht de juiste doelgroep te bereiken. Door een gestructureerde aanpak kun je de impact van je eigen boodschap vergroten. Door bijvoorbeeld de meest relevante spelers op social media in kaart te brengen, kun je een doelgroep gericht bereiken en managen. En door de trending topics rondom een issue in kaart te brengen, kun je een boodschap effectief afstemmen op de beoogde discussie of doelgroep. Zo vergroot je de kansen om daadwerkelijk impact te hebben op de besluitvorming en percepties van relevante stakeholders.

De Binnenhof bubble

Via digitale kanalen kan actief worden bijgedragen aan de positionering richting Kamerleden, beleidsmakers of key opinion leaders. Op dit moment zijn 148 van de 150 Tweede Kamerleden actief op Twitter. Facebook en Linkedin zitten daar kort achter, met Instagram als populairste snelle stijger. Wat daarbij opvalt zijn de verschillen in gebruik. Waar Facebook vooral richting de achterban of voor campagnes wordt gebruikt, is Twitter nog steeds het medium van de Binnenhof bubble waarop journalisten, lobbyisten en een selecte groep influencers actief zijn.

Digitaal consulteren

Kamerleden maken tegenwoordig graag gebruik van social media om input te verkrijgen. Zo zijn er Kamerleden dievoorafgaand aan debatten vragen om een bijdrageof organisaties die hier slim op inspelen en op minder traditionele wijzeeen werkbezoek opzetten. Daarnaast heeft social media ook een agenderende rol. Zo wordt Twitter regelmatig gebruikt als bron omKamervragen te stellenof juist omKamervragen aan te kondigen. Zomaar een aantal voorbeelden waarmee de impact en de effectiviteit van een public affairs campagne kan worden vergroot.

Meten is weten

Een bijkomend voordeel vandigital public affairsis dat activiteiten in grote mate meetbaar zijn. Dat maakt de inzet van dergelijke activiteiten tastbaarder en inzichtelijker. Door de effectiviteit van een lobbycampagne te meten, kan deze worden aangepast waar nodig. Dat kan bijvoorbeeld door inzicht te geven in hoeveel én welke mensen een bepaalde boodschap hebben gezien. Daarnaast kan de publieke perceptie ten aanzien van een issue in kaart worden gebracht door het uitvoeren van een sentiment scan met behulp van speciale software. Er zijn dus tal van mogelijkheden bijgekomen in het beïnvloedingsproces. Daarmee is digital public affairs een onmisbare tool in de toolkit van de moderne public affairs professional.

Meer weten over digital public affairs? Neem dan contact met ons op.

Foto door Torsten Dettlaff via Pexels

Digital public affairs hoort in de toolkit van elke moderne public affairs professional.

Ook interessant:

Podcast ‘In de Lobby’ (Afl. 14): een prettig gesprek met de markante Wytze Russchen – voormalig EU toplobbyist.
19 mei 2022
Uitgelicht
Podcast
Public Matters viert 20-jarig bestaan in Nieuwspoort
13 mei 2022
Uitgelicht
Nieuws
Integriteit in het openbaar bestuur
25 apr 2022
Nieuws
Het Traineeship bij Public Matters: een kijkje achter de schermen
13 apr 2022
Opinie
Podcast ‘In de Lobby’ (Afl. 13): over de invloed van bedrijfslobbyisten en de ideologisch gedreven lobby van sommige ngo’s – met Peter Teffer (Follow the Money)
11 apr 2022
Podcast

  • Kom jij ons team versterken als Trainee? Solliciteren kan tot maandag 23 mei! #werkenbijpm https://t.co/9HmjkBtH37

    2022-05-19 15:08:28




  • In een nieuwe aflevering van onze #pmpodcast ‘In de Lobby’ gaat @EULobby in gesprek met @wytzerusschen, voormalig toplobbyist in #Brussel. Luisteren! https://t.co/NtaxY3ke4P #IndeLobby https://t.co/hBhbWJxygj

    2022-05-19 08:50:17




  • De #Troonrede wordt dit jaar uitgesproken in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag. De Ridderzaal, waar traditioneel de Troonrede wordt uitgesproken, is de komende jaren niet beschikbaar vanwege de renovatie van het Binnenhof https://t.co/Hmp24sIysd #Prinsjesdag

    2022-05-18 13:44:26




  • Daarnaast zal prinses Amalia dit jaar voor het eerst op #Prinsjesdag aanwezig zijn https://t.co/0qU1xKVS4K https://t.co/TMkzAMLpjQ

    2022-05-18 13:47:40




  • De Algemene Rekenkamer maakt zich ernstig zorgen over het beheer van de overheidsfinanciën: van bijna 5 procent van alle verplichtingen die de Rijksoverheid in 2021 vastlegde, staat niet vast of ze rechtmatig zijn https://t.co/SNoCShy5D2 #Verantwoordingsdag #gehaktdag

    2022-05-18 11:09:32




  • Vandaag is het de derde woensdag van mei: traditioneel #Verantwoordingsdag in de Tweede Kamer. Op deze dag legt het kabinet verantwoording af over het voorgaande jaar https://t.co/6sz5PNxNnn

    2022-05-18 09:07:32




  • De leden van @GroenLinks mogen zich uitspreken over de vraag of de partij in de Eerste Kamer na de verkiezingen van volgend jaar een gezamenlijke fractie moet gaan vormen met de @PvdA. Ook de PvdA zal zich in juni uitspreken over verdere samenwerking https://t.co/mJOa0QyHpc

    2022-05-17 15:55:13




  • Public Matters bestaat 20 jaar, en vierde dit in het Haagse @nieuwspoort ! Aan de hand van ons #lustrumboek spraken we in een interactieve paneldiscussie over de trends in de relatie tussen belangenbehartigers en beleidsmakers #lustrum #publicaffairs
    https://t.co/Lr8tJrf2Kl

    2022-05-13 11:59:22




  • Grote dank aan @thomasvanzijl voor het modereren, en aan onze panelleden @caelestabraun, @erikziengs, Moni Wiltenburg en @pcouwenbergh voor jullie bijdrage aan deze dag! https://t.co/fijP4z9Dzm

    2022-05-13 11:59:24




  • Vandaag bood collega Peter van Keulen het #lustrumboek van Public Matters aan de minister van VWS aan. Morgen hierover een gesprek tijdens een bijeenkomst in Perscentrum #Nieuwspoort. https://t.co/ByUnkakqLG

    2022-05-11 18:38:52




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Coalitie heeft tabak van vakbonden: ‘Nieuwe belangengroepen aan tafel’ Onderzoek Universiteit Antwerpen: helpt media-aandacht lobbygroepen in het bereiken...
Scroll naar bovenzijde