• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Opinie

Behartig uw belangen ook online!

06-12-2018
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Positionering en beïnvloeding vindt uiteraard niet alleen plaats in de fysieke wereld, maar ook in de digitale wereld.

Belangrijke stakeholders zoals Kamerleden, journalisten en andere influencers zijn vaak zeer actief op social media. En aangezien op digitale kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn op hoge snelheid nieuws, actualiteiten en meningen worden gedeeld, is het digitale domein vaak de eerste plek waar beeld- én meningsvorming worden bepaald.

Online stakeholdermanagement

Voorheen bepaalden vooral journalisten van traditionele media als kranten en televisie het nieuws. Tegenwoordig kan echter iedereen zelf nieuws maken en zijn of haar eigen boodschap bepalen. En hoewel het makkelijker is geworden om breed te zenden, is het juist moeilijker geworden om gericht de juiste doelgroep te bereiken. Door een gestructureerde aanpak kun je de impact van je eigen boodschap vergroten. Door bijvoorbeeld de meest relevante spelers op social media in kaart te brengen, kun je een doelgroep gericht bereiken en managen. En door de trending topics rondom een issue in kaart te brengen, kun je een boodschap effectief afstemmen op de beoogde discussie of doelgroep. Zo vergroot je de kansen om daadwerkelijk impact te hebben op de besluitvorming en percepties van relevante stakeholders.

De Binnenhof bubble

Via digitale kanalen kan actief worden bijgedragen aan de positionering richting Kamerleden, beleidsmakers of key opinion leaders. Op dit moment zijn 148 van de 150 Tweede Kamerleden actief op Twitter. Facebook en Linkedin zitten daar kort achter, met Instagram als populairste snelle stijger. Wat daarbij opvalt zijn de verschillen in gebruik. Waar Facebook vooral richting de achterban of voor campagnes wordt gebruikt, is Twitter nog steeds het medium van de Binnenhof bubble waarop journalisten, lobbyisten en een selecte groep influencers actief zijn.

Digitaal consulteren

Kamerleden maken tegenwoordig graag gebruik van social media om input te verkrijgen. Zo zijn er Kamerleden dievoorafgaand aan debatten vragen om een bijdrageof organisaties die hier slim op inspelen en op minder traditionele wijzeeen werkbezoek opzetten. Daarnaast heeft social media ook een agenderende rol. Zo wordt Twitter regelmatig gebruikt als bron omKamervragen te stellenof juist omKamervragen aan te kondigen. Zomaar een aantal voorbeelden waarmee de impact en de effectiviteit van een public affairs campagne kan worden vergroot.

Meten is weten

Een bijkomend voordeel vandigital public affairsis dat activiteiten in grote mate meetbaar zijn. Dat maakt de inzet van dergelijke activiteiten tastbaarder en inzichtelijker. Door de effectiviteit van een lobbycampagne te meten, kan deze worden aangepast waar nodig. Dat kan bijvoorbeeld door inzicht te geven in hoeveel én welke mensen een bepaalde boodschap hebben gezien. Daarnaast kan de publieke perceptie ten aanzien van een issue in kaart worden gebracht door het uitvoeren van een sentiment scan met behulp van speciale  software. Er zijn dus tal van mogelijkheden bijgekomen in het beïnvloedingsproces.  Daarmee is digital public affairs een onmisbare tool in de toolkit van de moderne public affairs professional.

Meer weten over digital public affairs? Neem dancontactmet ons op.

Digital public affairs hoort in de toolkit van elke moderne public affairs professional.

Nick Spier

Senior Adviseur

+31 (0)70 3046 489

nspier@publicmatters.nl

Ook interessant:

Kom jij het Public Matters Team versterken als Junior Adviseur?
25 feb 2021
Uitgelicht
Nieuws
Lobby gemeenten naar climax
24 feb 2021
Opinie
Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!
22 feb 2021
Opinie
Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen
18 feb 2021
Nieuws
Kromkommer en het Europees Schoolfruitprogramma
05 feb 2021
Nieuws

  • Wij zoeken een nieuwe Junior Adviseur die kiest voor het lobbyvak!

    Iemand die voor onze cliënten net dat stapje extra zet.

    Iemand die hen met kennis en betrokkenheid op weg helpt in politiek Den Haag en Brussel.

    Ben jij dat? https://t.co/e0rLTzASwp

    #vacature

    2021-02-25 13:34:14




  • Uit anonieme gesprekken tussen de politieke redactie van @RTLnieuws en een tiental (oud) politici en ambtelijk betrokkenen, komt een ontluisterend beeld van @khadijaArib als Kamervoorzitter naar voren. Feit of verkiezingsretoriek? https://t.co/7tEFImeHOc

    2021-02-25 10:15:12




  • Onlangs nam @VNGemeenten unaniem een resolutie aan die oproept eerst de financiële positie van gemeenten op orde te hebben, alvorens afspraken te maken met een nieuw kabinet. Wordt het barsten of buigen? Onze associate @LennartHarpe gaat er op in: https://t.co/Ve7BU0ZZ6u

    2021-02-25 11:00:53




  • ‘Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!’ schrijft @PieterWalraven in @vastgoedmarktnl.

    Hoe kan stakeholdermanagement een rol spelen bij het vormen van de toekomst van de vastgoedsector? Lees het hier: https://t.co/yvvdoJlCur

    2021-02-22 12:22:32




  • Bij @PublicMatters verzamelen we data over het online bereik van politici.

    Deze data deelden we met @xandervuffelen van de @volkskrant die er dit artikel met infographic van maakte: https://t.co/QNiEaDQWds https://t.co/8sQZCc0loq

    2021-02-20 08:41:44




  • ‘De coronacrisis heeft Mark Rutte en Hugo de Jonge online enorm veel bereik en invloed opgeleverd, terwijl kersverse lijsttrekkers een achterstand hebben. Dit kan een belangrijk verschil maken nu door corona de campagne voor een groot deel online plaatsvindt.’

    2021-02-20 08:42:49




  • Kabinet heeft spoedwet avondklok naar de Kamer gestuurd. Bedoeling is dat de Kamer er vandaag nog schriftelijke vragen over stelt en er morgen over debatteert. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de Senaat zich er vrijdag over buigen. #spoedwet #avondklok https://t.co/MWbqcbMMcg

    2021-02-17 16:20:45




  • Om 13:00 uur schuift onze oprichter Peter van Keulen (@lobbytwit) weer aan bij het bij het @BNRzaken Lobbypanel. Luister je mee?

    https://t.co/6AH7MlOHHF

    2021-02-17 09:11:26




  • Politieke partijen voelen ongemak bij peilingen en debatten op de vervroegde verkiezingsdagen 15 en 16 maart

    https://t.co/vgph8VEahu

    2021-02-16 09:28:25




  • Trots op onze collega en conferentievoorzitter @ESteenhoven!

    #CNLD2021
    #NLDigitaal
    #NLDigitaal2021

    @PublicMatters
    @NL_Digitaal https://t.co/ZCevV4kHKa

    2021-02-12 09:56:07




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Coalitie heeft tabak van vakbonden: ‘Nieuwe belangengroepen aan tafel’ Onderzoek Universiteit Antwerpen: helpt media-aandacht lobbygroepen in het bereiken...
Scroll naar bovenzijde