• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Nieuws

Onderzoek Universiteit Antwerpen: helpt media-aandacht lobbygroepen in het bereiken van hun doel?

11-12-2018
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Brussel telt ongeveer 15 000 lobbyorganisaties, die meer dan 30 000 lobbyisten in dienst hebben. Allemaal proberen ze dag in, dag uit de beleidsbeslissingen van de EU te beïnvloeden. Lobbyen in Brussel wordt vaak beschouwd als een obscure activiteit, grotendeels onttrokken aan de ogen van het brede publiek. Toch zoeken sommige lobbyisten juist bewust de aandacht van de massamedia op om een bepaalde strijd op beleidsvlak te winnen. In een recent onderzoek gepubliceerd in Political Communication concludeert dr. Iskander De Bruycker (Universiteit Antwerpen) dat EU-lobbyisten baat hebben bij media-aandacht om hun beleidsdoelstellingen te bereiken, maar alleen als ze erin slagen hun standpunt te formuleren als een zaak van algemeen belang.

Op 1 mei 2016 verscheen een statement van Greenpeace in De Standaard over de onderhandelingen omtrent het vrije handelsverdrag tussen de EU en de VS (TTIP). De milieuorganisatie stelde dat TTIP zal zorgen voor “een gigantische verschuiving van de macht van burgers naar grote bedrijven. Verder zei Greenpeace dat de EU en de VS “de belangen van multinationals boven de bescherming van mens en milieu lijken te stellen.” Vertegenwoordigers van BusinessEurope en de Amerikaanse kamer van Koophandel stelden daarentegen op 13 Februari 2014 nog in The Financial Times dat TTIP “de welvaart van het merendeel van de bevolking zal vergroten”. Deze citaten illustreren hoe lobbygroepen zich beroepen op het algemeen belang in hun communicatie via nieuwsmedia. Burgeractiegroepen, zoals Greenpeace, maar ook lobbyorganisaties van grote bedrijven, zoals BusinessEurope en de Amerikaanse Kamer van Koophandel, halen in de media regelmatig het algemeen belang aan om hun positie te versterken. De Bruycker: “Lobbygroepen kunnen zich bij debatten in de massamedia niet beperken tot argumenten die alleen hun eigen belang dienen. Zij moeten de nadruk leggen op maatschappelijke noden en belangen om hun beleidsdoelstellingen te rechtvaardigen.”

In zijn recente studie heeft dr. De Bruycker 125 verschillende EU-wetgevingszaken vergeleken om na te gaan of media-aandacht lobbygroepen al dan niet helpt om hun beleidsdoelstellingen te verwezenlijken. Het onderzoek is gebaseerd op meer dan 200 interviews met woordvoerders van lobbygroepen en de Europese Commissie. Concreet bestrijkt de analyse meer dan 3500 citaten en parafraseringen van politici en lobbygroepen in zes verschillende nieuwsmedia in Europa (The Financial Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Agence Europe, European Voice, EurActiv en Le Monde). Uit dit onderzoek blijkt dat succesvolle lobbygroepen hun doelstellingen in de media in lijn weten te brengen met het algemeen belang. De Bruycker: “Ongeveer 19% van de lobbygroepen in het onderzoek wist de eigen doelstellingen in de media te verbinden met de belangen van de Europese burger. Uit de gegevens blijkt dat lobbyisten succesvoller zijn naarmate ze vaker contact opnemen met journalisten en het algemeen belang weten te betrekken in de berichtgeving over hun standpunt.”

Politieke invloed meetbaar maken: de heilige graal

Wat dit onderzoek uniek maakt, is dat er twee verschillende maatstaven worden gehanteerd voor succesvol lobbywerk: interviews met lobbyisten enerzijds, en interviews met woordvoerders van de Europese Commissie anderzijds. Beide maatstaven schragen de bevindingen van het onderzoek. De Bruycker: “Beleidsdeskundigen en academici stuiten op vele hindernissen wanneer ze tot een betrouwbare inschatting van politieke invloed proberen te komen. Politieke invloed meetbaar maken, dat is de heilige graal. Door verschillende maatstaven te combineren, kunnen we tot betrouwbare bevindingen komen. Verschillende complementaire maatstaven combineren moet de nieuwe gouden standaard worden in het onderzoek naar politieke invloed. Zulke maatstaven zouden bijvoorbeeld kunnen vastleggen hoe invloedrijk lobbyisten zichzelf achten, maar ook hoe invloedrijk ze door anderen worden gezien.”

De bevindingen van dit onderzoek helpen om te beoordelen hoe kwetsbaar de EU is voor niet-democratische vormen van politieke invloed en hoe de bedrijfswereld invloed uitoefent op de politiek. Volgens dr. De Bruycker wijzen de bevindingen op een mogelijk achterpoortje in de democratische besluitvorming in de EU: “Lobbyisten kunnen hun eigenbelang en hun invloed op het EU-beleid verhullen door zich valselijk te profileren als de stem van het volk. Meer onderzoek is nodig om na te gaan of lobbyisten die beweren het algemeen belang te verdedigen ook daadwerkelijk de standpunten van het brede publiek voorstaan. Tegelijkertijd moeten journalisten, burgers en politici waakzaam zijn als lobbyisten in hun communicatie pretenderen dat ze het publiek belang dienen.”

Over de auteur

Iskander De Bruycker is postdoctoraal onderzoeker en docent aan de Universiteit Antwerpen. Voordien was hij verbonden aan het European University Institute in Firenze, de universiteit van Aarhus en de universiteit van Amsterdam. Tot het onderzoeksdomein van Iskander behoren EU politiek, politieke communicatie en belangengroepenpolitiek. Iskander doceert vakken over Europese integratie, EU politiek, belangengroepen en onderzoekstechnieken.

ww.iskanderdebruycker.com

Bron

"Lobbyisten hebben baat bij media-aandacht om hun doelstellingen te bereiken"

Pieter Walraven

Managing Partner

+31(0)70 3046 499

pwalraven@publicmatters.nl

Ook interessant:

Podcast ‘In de Lobby’ (Afl. 14): een prettig gesprek met de markante Wytze Russchen – voormalig EU toplobbyist.
19 mei 2022
Uitgelicht
Podcast
Public Matters viert 20-jarig bestaan in Nieuwspoort
13 mei 2022
Uitgelicht
Nieuws
Integriteit in het openbaar bestuur
25 apr 2022
Nieuws
Het Traineeship bij Public Matters: een kijkje achter de schermen
13 apr 2022
Opinie
Podcast ‘In de Lobby’ (Afl. 13): over de invloed van bedrijfslobbyisten en de ideologisch gedreven lobby van sommige ngo’s – met Peter Teffer (Follow the Money)
11 apr 2022
Podcast

  • Kom jij ons team versterken als Trainee? Solliciteren kan tot maandag 23 mei! #werkenbijpm https://t.co/9HmjkBtH37

    2022-05-19 15:08:28




  • In een nieuwe aflevering van onze #pmpodcast ‘In de Lobby’ gaat @EULobby in gesprek met @wytzerusschen, voormalig toplobbyist in #Brussel. Luisteren! https://t.co/NtaxY3ke4P #IndeLobby https://t.co/hBhbWJxygj

    2022-05-19 08:50:17




  • De #Troonrede wordt dit jaar uitgesproken in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag. De Ridderzaal, waar traditioneel de Troonrede wordt uitgesproken, is de komende jaren niet beschikbaar vanwege de renovatie van het Binnenhof https://t.co/Hmp24sIysd #Prinsjesdag

    2022-05-18 13:44:26




  • Daarnaast zal prinses Amalia dit jaar voor het eerst op #Prinsjesdag aanwezig zijn https://t.co/0qU1xKVS4K https://t.co/TMkzAMLpjQ

    2022-05-18 13:47:40




  • De Algemene Rekenkamer maakt zich ernstig zorgen over het beheer van de overheidsfinanciën: van bijna 5 procent van alle verplichtingen die de Rijksoverheid in 2021 vastlegde, staat niet vast of ze rechtmatig zijn https://t.co/SNoCShy5D2 #Verantwoordingsdag #gehaktdag

    2022-05-18 11:09:32




  • Vandaag is het de derde woensdag van mei: traditioneel #Verantwoordingsdag in de Tweede Kamer. Op deze dag legt het kabinet verantwoording af over het voorgaande jaar https://t.co/6sz5PNxNnn

    2022-05-18 09:07:32




  • De leden van @GroenLinks mogen zich uitspreken over de vraag of de partij in de Eerste Kamer na de verkiezingen van volgend jaar een gezamenlijke fractie moet gaan vormen met de @PvdA. Ook de PvdA zal zich in juni uitspreken over verdere samenwerking https://t.co/mJOa0QyHpc

    2022-05-17 15:55:13




  • Public Matters bestaat 20 jaar, en vierde dit in het Haagse @nieuwspoort ! Aan de hand van ons #lustrumboek spraken we in een interactieve paneldiscussie over de trends in de relatie tussen belangenbehartigers en beleidsmakers #lustrum #publicaffairs
    https://t.co/Lr8tJrf2Kl

    2022-05-13 11:59:22




  • Grote dank aan @thomasvanzijl voor het modereren, en aan onze panelleden @caelestabraun, @erikziengs, Moni Wiltenburg en @pcouwenbergh voor jullie bijdrage aan deze dag! https://t.co/fijP4z9Dzm

    2022-05-13 11:59:24




  • Vandaag bood collega Peter van Keulen het #lustrumboek van Public Matters aan de minister van VWS aan. Morgen hierover een gesprek tijdens een bijeenkomst in Perscentrum #Nieuwspoort. https://t.co/ByUnkakqLG

    2022-05-11 18:38:52




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Behartig uw belangen ook online! ‘De bedreigde burgemeester’ ontvangt Machiavelliprijs 2018
Scroll naar bovenzijde