Mijn eerste drie maanden als public affairs adviseur
Door Tom Kunzler (Public affairs adviseur bij Public Matters).
Na bijna zes jaar als belangenbehartiger voor een transparante overheid was ik toe aan een nieuwe uitdaging.
Daarom ben ik me nu verder aan het bekwamen in het public affairs vak, als adviseur op een groot aantal verschillende thema’s. Na drie maanden maak ik de balans op – aan de hand van vier lessen die mogelijk kunnen dienen als een checklist voor iedereen die het vak van public affairs adviseur overweegt.
Agenda’s veranderen voortdurend
Denk je op maandag een rustige week te hebben na een blik in je agenda? Think again! Een Kamervraag, spoeddebat of artikel in de media kan je hele dag omgooien. Biedt de ontwikkeling een kans of bedreiging voor één van je cliënten? Informeer ze direct en herschik je actielijst zodat er ruimte is voor advies en eventuele vervolgacties. Omdat je meerdere cliënten adviseert komt soms alles tegelijk, maar op sommige momenten is het ook rustiger, bijvoorbeeld tijdens een reces. Wat ik hier van geleerd heb? Houd ruimte in je agenda voor onverwachte situaties, herschik indien nodig je prioriteiten en actielijst en schroom niet om je collega’s om hulp te vragen.
Advies is altijd maatwerk
Ik werk voornamelijk voor cliënten in de technologiesector, van Amerikaanse multinationals tot Arnhemse start-ups. Sommige cliënten hebben nog nooit met een Kamerlid of Europarlementariër gesproken en anderen zitten er wekelijks mee om tafel. Anderen hebben zelf lobbyisten in dienst, in Nederland of alleen op Europees niveau. Ook zijn er cliënten die direct aan de slag gaan met jouw adviezen, anderen overleggen eerst intern of gebruiken het als input voor hun eigen advies.
Kortom elke cliënt is anders en verdient maatwerk. Een one-size-fits-all advies bestaat daarom ook niet. Leer daarom je cliënt goed kennen. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld dat je een lijvig advies opstelt terwijl mogelijk een korte uiteenzetting in een mailtje volstaat.
Alleen het beste advies is goed genoeg
Als adviseur ben jij de expert wat betreft politieke en bestuurlijke processen en een cliënt verwacht uiteraard dat je waarde toevoegt. Dit betekent dat kwaliteit altijd voorop staat; adviezen moeten daarom waardevol en goed onderbouwd zijn, maar ook kundig verpakt worden – zowel op schrift als in woord.
Hier heb ik veel van geleerd: het is beter om goed de tijd te nemen voor een advies, alle scenario’s uit te stippelen en indien nodig complexe vragen voor te leggen aan een ervaren collega. En om lelijke spelfouten te voorkomen: lees je mail nog eens rustig na voor het indrukken van de verzendknop!
Inhoudelijk generalist en politiek specialist
Het is soms verleidelijk om heel diep de materie in te duiken voor al je cliënten. Maar een cliënt weet natuurlijk veel meer van de eigen materie en daarom is een public affairs adviseur er vooral om de vertaling te maken naar de politieke en bestuurlijke wereld. Het is als public affairs adviseur van belang om de hoofdlijnen te begrijpen, juist om die vertaling als politiek specialist zo goed mogelijk te kunnen maken.
Tenslotte nog een laatste les voor iedereen die het vak van public affairs adviseur ambieert. Duik je het liefst helemaal in een bepaald thema en wil je zelf de lobby kunnen uitvoeren? Dan ben jij waarschijnlijk niet het gelukkigst als public affairs adviseur en is mogelijk een baan als in-house lobbyist meer iets voor jou. Maar is politiek en bestuur jouw passie en wil je jezelf steeds uitdagen om het beste advies aan verschillende organisaties te geven? Houd dan onze vacaturepagina in de gaten of neem eens contact op voor een kennismaking.
Foto door Torsten Dettlaff via Pexels
Na drie maanden adviseren maak ik de balans op – aan de hand van vier lessen die mogelijk ook kunnen dienen als een checklist voor iedereen die het vak van public affairs adviseur overweegt.
Public matters