In gesprek met: Mike en Fieke over hun eerste maanden bij Public Matters
Fieke en Mike (beiden Account Executive) delen in een gesprek hun ervaringen tot nu toe bij Public Matters: hoe waren de eerste maanden en zijn er overeenkomsten tussen hun ervaringen?
Hoe kwamen jullie terecht bij Public Matters?
Mike: Bij Public Matters ben ik begonnen met het Traineeship. Toen ik op zoek ging naar een stage en met ook in het achterhoofd werk voor daarna, zocht ik naar een combinatie van zowel de publieke als de private sector. Ik had altijd al erg veel interesse in politiek en beleid, maar hetzelfde geldt voor de diversiteit van bedrijven en organisaties. Toen trok het vak public affairs mijn aandacht en daarmee Public Matters. Dit sloot gelukkig mooi aan bij wat ik ervan verwacht had, en uiteindelijk ben ik na mijn Traineeship begonnen als Account Executive.
Fieke: Tijdens mijn studie heb ik verschillende consultancy projecten gedaan die mij erg goed zijn bevallen. Ik kreeg er energie van om cliënten te helpen met bepaalde problemen die ze hadden. Doordat ik eigenlijk altijd al geïnteresseerd ben geweest in politiek en maatschappelijke ontwikkelingen, ben ik toen in eerste instantie stage gaan lopen bij VNO-NCW. Hier kwam ik voor het eerst in aanraking met de interactie tussen politiek/bedrijfsleven, ofwel ‘public affairs’. Ik was mijn goede ervaring met consultancy echter niet vergeten en heb mij vervolgens georiënteerd op de verschillende sectoren binnen het consultancy vak. Via onze collega Marnix kwam ik toen in aanraking met Public Matters; de perfecte combinatie tussen consultancy en public affairs!
In hoeverre komt het werk overeen met wat jullie ervan verwachtten?
Mike: Doordat ik het Traineeship heb gedaan, wist ik al enigszins wat ik kon verwachten. Het blijft echter natuurlijk een volgende stap in je carrière met andere uitdagingen en daarmee ook meer verantwoordelijkheid, maar daarmee dus ook nog meer leermogelijkheden in de positieve zin.
Fieke: Zoals verwacht, kan ik mij binnen Public Matters op verschillende sectoren richten, dit maakt het werk leerzaam en dynamisch. Ook is Public Matters als kantoor zoals ik had verwacht, het is een jong en actief bedrijf dat leuke dingen organiseert. Zo zijn we toen ik net was begonnen als Account Executive ter ere van het 20-jarig jubileum naar Berlijn geweest. Iets dat ik aan de andere kant niet had verwacht, zoals wel meer mensen denk ik, is dat de coronamaatregelen nog steeds van kracht zouden zijn. Hierdoor werken we helaas veelal thuis. Ik kan niet wachten om weer wat vaker op kantoor te kunnen werken.
Wat voor werkzaamheden doen jullie dan zoal?
Mike: Ik heb vanaf het begin aangegeven dat ik eigenlijk juist een voorkeur heb voor een diversiteit aan sectoren omdat niet per se één sterke interesse heb in een sector en ik het interessant vind om te ontdekken hoe verschillende sectoren te werk gaan, iets waar je veel van kan leren. Zo houd ik mij onder andere bezig met zowel de platformeconomie als duurzame energie. Het werken in verschillende sectoren is ook iets wat heel goed kan in de public affairs en bij een snelgroeiend bedrijf als Public Matters, wat het werk dus heel divers maakt. Van het lezen en interpreteren van parlementaire documenten en Kamervragen, het volgen van debatten, complexe informatie omzetten naar klare taal, het opzetten van gesprekken en het verbinden van partijen, tot het op de voet volgen van het nieuws en het overbrengen van informatie aan cliënten: geen dag is hetzelfde. Daarnaast is het interessant om te zien dat je bepaalde kennis uit de ene sector kunt meenemen en in een andere sector kunt toepassen. Dus ook al is het onderwerp totaal anders, het werk kan elkaar goed aanvullen.
Fieke: Naast dat ik voor een aantal vaste cliënten nieuwe ontwikkelingen monitor, doe ik vooral veel voor Europese cliënten in de tech en klimaatsectoren. In die rol, zorg ik ervoor dat de cliënten goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Ook identificeer ik relevante stakeholders, plan ik afspraken in, bereid ik gesprekken voor en denk ik mee over de volgende strategische stappen in het lobbyproces. Ik ben het met Mike eens dat geen een dag hetzelfde is, dit maakt het heel dynamisch.
Hoe zien jullie de toekomst?
Fieke: Ik hoop mezelf verder te ontwikkelen en ik kijk uit naar nieuwe projecten. Ook kijk ik ernaar uit om in de toekomst wat vaker in ons Brusselse kantoor aanwezig te zijn. Public Matters groeit hard als bedrijf, ik vind het ook interessant om mij daar intern af en toe mee bezig te gaan houden.
Mike: Ik kijk ernaar uit om mijn huidige werk voort te zetten, maar ook om een nieuw project aan te pakken met een nieuwe issue. Zoals ik al zei, is de diversiteit van onderwerpen wat het werk voor mijzelf onder meer zo verrassend maakt. Daarnaast hoop ik ook weer vaker op kantoor en op het Plein te kunnen komen!
Welke casus vond je het meest uitdagend en/of interessant de afgelopen periode?
Fieke: De afgelopen periode was ik met name erg druk met marktmacht en concurrentieregulering in de tech sector. Hierbij heb ik nauwkeurig bijgehouden wat er allemaal gebeurde rond de Europese Digitale Markten Wet (‘Digital Markets Act’). Ter ondersteuning van de lobby heb ik ook veel afspraken met Europese beleidsmakers gemaakt en bijgewoond, dit vond ik heel leerzaam.
Mike: Voor een van onze cliënten die actief is op het gebied van duurzame energie, zijn we meer gaan doen op het gebied van strategische communicatie naast het traditionele ‘public affairs’ werk wat meer gericht is op beleidsvorming. Dit is uitdagend, omdat je de klant ook adviseert op het gebied van PR en strategische communicatie die dient ter versterking van het totale verhaal dat de klant te vertellen heeft. Het is ook leerzaam, omdat je naast het opstellen van verschillende boodschappen, ook betrokken bent bij sponsoring en deelname aan evenementen op lokaal, nationaal en/of Europees niveau, zoals de COP26, wat erg gaaf is.
"Het werken in verschillende sectoren is iets wat heel goed kan in de public affairs en bij een snelgroeiend bedrijf als Public Matters, hierdoor is het werk heel dynamisch."
Public matters