• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Opinie

Interview met Irina Lock – Universitair docent ‘Corporate communicatie’ aan de UvA

13-06-2019
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Blog & interview door Noortje Thijssen, senior adviseur & partner bij Public Matters

Volgens detop van het bedrijfslevenis Corporate Social Responsibility (CSR) niet meer weg te denken uit hun bedrijfsstrategieën en maakt maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel uit van de ondernemingsagenda. Daarmee geven zij volgens onderzoekerIrina Lockgehoor aan de roep van politiek en samenleving naar maatschappelijke betrokkenheid. Voor de public affairs (PA) medewerkers van deze bedrijven is het een positief verhaal om richting politici en beleidsmakers te vertellen wat ze doen op CSR-gebied, aldus Lock. Maar als de CSR- en PA-strategie niet goed op elkaar zijn afgestemd, dan is dat een groot reputatierisico.

1. Waar komt jouw onderzoeksinteresse in CSR en PA vandaan?

“Met mijn communicatieachtergrond had ik grote interesse in de omgang van bedrijven met CSR en hoe zij daarover extern communiceren. Dat reikt verder dan bedrijven die ‘iets goeds’ willen doen of zich ethisch gedragen. Het gaat om de bredere vraag welke rol je als bedrijf wilt spelen in de samenleving en om hoe het zich verhoudt tot de verwachtingen van de omgeving. Vanuit die invalshoek komen politiek en overheid erbij kijken. Deze stakeholders verwachten dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Ik onderzoek hoe bedrijven daarop reageren en hoe zij daarover communiceren.

Als ik de krant lees, valt me op dat CSR here to stay is. Vijf tot tien jaar geleden werd gedacht dat dit een trend was die weer voorbij ging. Of het was niet meer dan een marketingstrategie. Nu blijkt dit toch méér te zijn dan dat. Politiek en samenleving verwachten dat ook. Ik zie dat aan protesten zoals de Klimaatmars of dat ‘klimaat’ hét verkiezingsthema was. Een recent voorbeeld waar politiek en CSR ongelukkig samenkwamen, is devideovan de Duitse minister van Landbouw, waarin zij complimenten geeft aan Nestlé’s inzet voor suiker- en vetvermindering. Dit wordt gezien als gratis reclame vanuit de overheid.”

2. Hoe verhouden de CSR- en PA discipline zich tot elkaar volgens jou?

“Bedrijven voor wie CSR belangrijk is, houden de publieke opinie en percepties nauw in de gaten. Ze weten dat er een public spotlight is: doen ze voldoende qua maatschappelijk verantwoord ondernemen? PA vindt meer plaats buiten het zicht. Voor CSR is continu aandacht. Dat kun je niet drie maanden doen en dan een jaar niet. PA wordt vaak gestuurd door momenten of door een besluitvormingsproces met een begin en einde.

Het probleem binnen organisaties is dat deze twee zich onvoldoende tot elkaar verhouden. Het is belangrijk om niet alleen structureel aandacht te hebben voor CSR, maar ook voor PA. En let erop dat in de lobby niet ingezet wordt op doelen die tegengesteld zijn aan de CSR-strategie. Dat zie je bijvoorbeeld terugkeren in de voedselindustrie. In mijn onderzoek kom ik frisdrankfabrikanten tegen die campagnes starten tegen obesitas en caloriearme producten op de markt brengen, maar zich achter de schermen verzetten tegen een stoplichtsysteem op verpakkingen. Dat snappen politici niet. Maar ook het publiek heeft al snel door wanneer sprake is van inconsistentie.”

3. Welke praktische tips kun je geven aan bedrijven en hun PA-afdelingen?

“Om reputatieschade te voorkomen, is het vooral belangrijk dat het C-level management de twee functies in samenhang bekijkt en dit integraal uitwerkt in hun strategie. Bedrijfsmatig wordt vaak nog gedacht in termen van financiële, maatschappelijke en politieke markten, maar in de praktijk is er maar één publieke sfeer. Binnen de organisatie vraagt een integrale strategie om goede communicatie en samenwerking in de uitvoering. Zo voorkom je greenwashing of dat er ergens tegen gelobbyt wordt, wat wel in de CSR-strategie wordt uitgedragen.

In de praktijk zie je ook steeds vaker dat de CSR- en de PA-functie bij dezelfde afdeling of persoon worden belegd. Dat pakt goed uit als er voldoende middelen zijn om aan beiden aandacht te besteden. Anders is het vaak niet meer dan een mooie titel. Maar het maakt ook uit wat de achtergrond van de persoon is of van de C-level managers. Als er in de board meer managers zitten met een economisch-financiële achtergrond, blijkt uit onderzoek dat er vaak minder aandacht is voor CSR en PA.

Ook transparantie naar elkaar toe is belangrijk om integraal CSR- en PA-beleid te laten slagen. Het moet worden opgemerkt binnen een bedrijf als er niet-integer of inconsistent wordt gehandeld. Een bedrijfscultuur moet veilig genoeg zijn om de klok te durven luiden wanneer er bijvoorbeeld niet ethisch wordt gehandeld. Het management moet daar scherp op zijn, want zonder waakhond is er kans op reputatieschade voor het bedrijf.”

—

Irina Lock -is universitair docent ‘Corporate communicatie’ aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is gespecialiseerd in digitale strategische communicatie, corporate social responsibility en public affairs and lobbying. Ze kijkt vooral op de relatie tussen public affairs en CSR vanuit een strategische en communicatieve kant. Daarbij onderzoekt ze onder andere, in hoeverre de communicatie over PA en CSR van stakeholders als geloofwaardig en legitiem worden gezien.

Als de CSR- en PA-strategie niet goed op elkaar zijn afgestemd, dan is dat een groot reputatierisico.

Ook interessant:

Kom jij het Public Matters Team versterken als Junior Adviseur?
25 feb 2021
Uitgelicht
Nieuws
Lobby gemeenten naar climax
24 feb 2021
Opinie
Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!
22 feb 2021
Opinie
Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen
18 feb 2021
Nieuws
Kromkommer en het Europees Schoolfruitprogramma
05 feb 2021
Nieuws

  • Wij zoeken een nieuwe Junior Adviseur die kiest voor het lobbyvak!

    Iemand die voor onze cliënten net dat stapje extra zet.

    Iemand die hen met kennis en betrokkenheid op weg helpt in politiek Den Haag en Brussel.

    Ben jij dat? https://t.co/e0rLTzASwp

    #vacature

    2021-02-25 13:34:14




  • Uit anonieme gesprekken tussen de politieke redactie van @RTLnieuws en een tiental (oud) politici en ambtelijk betrokkenen, komt een ontluisterend beeld van @khadijaArib als Kamervoorzitter naar voren. Feit of verkiezingsretoriek? https://t.co/7tEFImeHOc

    2021-02-25 10:15:12




  • Onlangs nam @VNGemeenten unaniem een resolutie aan die oproept eerst de financiële positie van gemeenten op orde te hebben, alvorens afspraken te maken met een nieuw kabinet. Wordt het barsten of buigen? Onze associate @LennartHarpe gaat er op in: https://t.co/Ve7BU0ZZ6u

    2021-02-25 11:00:53




  • ‘Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!’ schrijft @PieterWalraven in @vastgoedmarktnl.

    Hoe kan stakeholdermanagement een rol spelen bij het vormen van de toekomst van de vastgoedsector? Lees het hier: https://t.co/yvvdoJlCur

    2021-02-22 12:22:32




  • Bij @PublicMatters verzamelen we data over het online bereik van politici.

    Deze data deelden we met @xandervuffelen van de @volkskrant die er dit artikel met infographic van maakte: https://t.co/QNiEaDQWds https://t.co/8sQZCc0loq

    2021-02-20 08:41:44




  • ‘De coronacrisis heeft Mark Rutte en Hugo de Jonge online enorm veel bereik en invloed opgeleverd, terwijl kersverse lijsttrekkers een achterstand hebben. Dit kan een belangrijk verschil maken nu door corona de campagne voor een groot deel online plaatsvindt.’

    2021-02-20 08:42:49




  • Kabinet heeft spoedwet avondklok naar de Kamer gestuurd. Bedoeling is dat de Kamer er vandaag nog schriftelijke vragen over stelt en er morgen over debatteert. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de Senaat zich er vrijdag over buigen. #spoedwet #avondklok https://t.co/MWbqcbMMcg

    2021-02-17 16:20:45




  • Om 13:00 uur schuift onze oprichter Peter van Keulen (@lobbytwit) weer aan bij het bij het @BNRzaken Lobbypanel. Luister je mee?

    https://t.co/6AH7MlOHHF

    2021-02-17 09:11:26




  • Politieke partijen voelen ongemak bij peilingen en debatten op de vervroegde verkiezingsdagen 15 en 16 maart

    https://t.co/vgph8VEahu

    2021-02-16 09:28:25




  • Trots op onze collega en conferentievoorzitter @ESteenhoven!

    #CNLD2021
    #NLDigitaal
    #NLDigitaal2021

    @PublicMatters
    @NL_Digitaal https://t.co/ZCevV4kHKa

    2021-02-12 09:56:07




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Wat betekent de Europese verkiezingsuitslag voor uw Brusselse lobby? Valt er nog geld bij elkaar te lobbyen voor Prinsjesdag?
Scroll naar bovenzijde