Expertise

De kracht en het belang van goede (crisis)communicatie

20-10-2020

Organisaties worden vaak geconfronteerd met onverwachte uitdagingen en gebeurtenissen. Goede communicatie is belangrijk in elke situatie, maar het belang ervan wordt extra duidelijk in tijden van crisis. Om een (onverwachte) crisissituatie het hoofd te bieden, is het snel verzamelen, verwerken en verspreiden van informatie essentieel om reputatieschade te voorkomen en het vertrouwen van stakeholders te behouden. Het proactief inzetten van crisiscommunicatie kan daarom niet genegeerd worden: effectieve communicatie kan het verschil maken tussen een beheersbare situatie en onbeheersbare reputatieschade.

De waarde van goede crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie is gericht op het effectief communiceren tijdens een crisis of noodsituatie. Het gaat om het verstrekken van informatie aan stakeholders om hen te informeren en op de hoogte te houden van wat er gebeurt en wat er wordt gedaan om een probleem op te lossen.

Het doel is de betrokken stakeholders inzicht te geven in de situatie en de mogelijke gevolgen ervan. Het is van essentieel belang snel te handelen om de gevolgen van een crisis te beperken, geruchten en speculaties te voorkomen en escalatie te voorkomen. Het is ook belangrijk om belangen te beschermen, verantwoording af te leggen en vooral transparant te zijn over wat er is gebeurd en welke stappen worden ondernomen om de situatie op te lossen.

Doordachte crisiscommunicatiestrategie essentieel

Wanneer een organisatie een crisiscommunicatieplan heeft en dit proactief inzet, kan de reactietijd aanzienlijk worden verkort en kan de organisatie adequaat reageren op de crisis.

Een dergelijke communicatiestrategie betreft verschillende aspecten, zoals een risicoanalyse, adequate interne organisatie met een duidelijke woordvoerderslijn en bevoegdheden, de identificatie en prioritering van stakeholders, het bepalen van de juiste boodschappen, het kiezen van de juiste communicatiekanalen, het opzetten van een doeltreffende coördinatie- en communicatiestructuur, etc. Het omvat uiteraard ook een voortdurende evaluatie en het bijstellen van de communicatiestrategie indien nodig.

Public Matters kan u hierbij helpen. Wij zijn gespecialiseerd in strategische (crisis)communicatie en werken voor organisaties in diverse sectoren. Wij voeren geïntegreerde campagnes en activiteiten, helpen bij het effectief managen van stakeholders en media, monitoren en hebben een Team van adviseurs met multidisciplinaire expertise. Tijdens crisissituaties houden wij het hoofd koel en zijn we al jaren een vertrouwde partner van bedrijven en organisaties.

Benieuwd naar wat Public Matters kan betekenen voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op en/of kijk naar welke diensten wij nog meer aanbieden.

"Het proactief inzetten van crisiscommunicatie kan daarom niet genegeerd worden: effectieve communicatie kan het verschil maken tussen een beheersbare situatie en onbeheersbare reputatieschade."

Public matters

Interesse in onze dienstverlening? Neem contact met ons op.