• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Nieuws

Noortje heeft van haar lobby haar beroep gemaakt

06-09-2016
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

‘In iedere Nederlander schuilt een lobbyist’

De zomervakantie in politiek Den Haag is voorbij, maar dat betekent niet dat er achterover is geleund. De verkiezingen komen eraan, dus was er werk zat. Niet alleen voor politici, maar ook voor lobbyisten.

“Mijn zomer was druk” vertelt Noortje Thijssen (33), “Tijdens het reces is het wel wat rustiger, maar wij zijn de ogen en oren van Den Haag zeggen ze weleens. Dus we stonden zeker niet stil. Helemaal niet omdat de verkiezingsprogramma’s worden geschreven.”

“De rol van lobbyisten is zo groot als je zelf toelaat“, zegt politiek verslaggever Joost Vullings. “Maar ze kosten de partijen hoe dan ook veel tijd. Stapels brieven en mails komen binnen en er worden veel gesprekken gevoerd.”

Dit jaar worden meer gesprekken gevoerd dan ooit, denkt Joost. “Deze eeuw vielen kabinetten steevast eerder waardoor programma’s met haast in elkaar gedraaid moesten worden. Nu is dat anders en is er meer tijd voor een stevig plan. Maar programmacommissies zijn ook best blij met lobbyisten, want zo krijgen ze ideeën uit de maatschappij.”
“Wie met een doordacht en vooral een betaalbaar plan komt, kan z’n idee terugzien in een verkiezingsprogramma. In die zin schuilt in iedere Nederlander een lobbyist.”

House of Cards

Veel mensen kennen de lobbyisten uit bijvoorbeeld House of Cards, waar ze in achterkamertjes dubieuze deals sluiten. Maar volgens Noortje is het in Nederland niet zo schimmig. “Dat is een beeld dat vaak wordt geschetst, maar ik herken me daar helemaal niet in. Een goede lobby is zuiver en transparant.”
Een politicus zomaar aanklampen op het Binnenhof om een dealtje te sluiten, dat werkt ook niet echt volgens Noortje. “Een organisatie stuurt mij een mail omdat ze graag over iets willen praten met een politicus. Dan kan ik dat regelen. Ik ga niet altijd mee. Ik voer ook niet het woord, dat doet het bedrijf zelf.”

Wat hebben lobbyisten bereikt bij eerdere verkiezingen?

Jammer genoeg geven programmacommissies niet aan wie invloed heeft gehad op de tekst. “En een goede lobbyist werkt graag in de luwte en zal dus nooit van de daken roepen wat hij of zij bereikt heeft“, zegt Joost. “Toch zijn er wel voorbeelden van geslaagde lobby’s bekend, bijvoorbeeld die voor gratis schoolboeken.”
“Begin deze eeuw begon de organisatie Ouder & Coo met een actieve lobby voor gratis schoolboeken. De ChristenUnie pikte dat op. In 2006 kregen ze CDA en PvdA om en drie jaar later waren de gratis schoolboeken een feit. ”

Volgens Joost komen Kamerleden vaak om in het werk en daar kunnen lobbyisten handig op inspelen. “Door hapklare brokken aan te leveren in de vorm van een Kamervraag, een motie of een amendement. Zo kunnen lobbyisten veel invloed hebben.”

Dankzij social media is het tegenwoordig voor ‘normale mensen’ ook vrij makkelijk om je mening bij politici te krijgen. “Een rake tweet of een pakkend Facebook-bericht komen rechtstreeks de plenaire zaal in. Let maar eens op hoeveel Kamerleden naar hun tablet loeren tijdens debatten.”
“Er is in principe niets mis mee om een standpunt onder de aandacht te brengen van politici“, zegt Joost. “Het wordt oneerlijk als alleen bedrijven met geld via professionals toegang hebben tot de besluitvormers is ons land. Politici moeten dus scherp opletten of ze zich wel evenwichtig laten informeren.” Bekijk hier het interview.

Ook interessant:

Kom jij het Public Matters Team versterken als Junior Adviseur?
25 feb 2021
Uitgelicht
Nieuws
Lobby gemeenten naar climax
24 feb 2021
Opinie
Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!
22 feb 2021
Opinie
Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen
18 feb 2021
Nieuws
Kromkommer en het Europees Schoolfruitprogramma
05 feb 2021
Nieuws

  • Staat het debat met campagneleiders de ochtend na de verkiezingen (18 maart) al in jullie agenda? https://t.co/mrrRRxNmlb

    2021-03-04 08:37:19




  • Wij zoeken een nieuwe Junior Adviseur die kiest voor het lobbyvak!

    Iemand die voor onze cliënten net dat stapje extra zet.

    Iemand die hen met kennis en betrokkenheid op weg helpt in politiek Den Haag en Brussel.

    Ben jij dat? https://t.co/e0rLTzASwp

    #vacature

    2021-02-25 13:34:14




  • Uit anonieme gesprekken tussen de politieke redactie van @RTLnieuws en een tiental (oud) politici en ambtelijk betrokkenen, komt een ontluisterend beeld van @khadijaArib als Kamervoorzitter naar voren. Feit of verkiezingsretoriek? https://t.co/7tEFImeHOc

    2021-02-25 10:15:12




  • Onlangs nam @VNGemeenten unaniem een resolutie aan die oproept eerst de financiële positie van gemeenten op orde te hebben, alvorens afspraken te maken met een nieuw kabinet. Wordt het barsten of buigen? Onze associate @LennartHarpe gaat er op in: https://t.co/Ve7BU0ZZ6u

    2021-02-25 11:00:53




  • ‘Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!’ schrijft @PieterWalraven in @vastgoedmarktnl.

    Hoe kan stakeholdermanagement een rol spelen bij het vormen van de toekomst van de vastgoedsector? Lees het hier: https://t.co/yvvdoJlCur

    2021-02-22 12:22:32




  • Bij @PublicMatters verzamelen we data over het online bereik van politici.

    Deze data deelden we met @xandervuffelen van de @volkskrant die er dit artikel met infographic van maakte: https://t.co/QNiEaDQWds https://t.co/8sQZCc0loq

    2021-02-20 08:41:44




  • ‘De coronacrisis heeft Mark Rutte en Hugo de Jonge online enorm veel bereik en invloed opgeleverd, terwijl kersverse lijsttrekkers een achterstand hebben. Dit kan een belangrijk verschil maken nu door corona de campagne voor een groot deel online plaatsvindt.’

    2021-02-20 08:42:49




  • Kabinet heeft spoedwet avondklok naar de Kamer gestuurd. Bedoeling is dat de Kamer er vandaag nog schriftelijke vragen over stelt en er morgen over debatteert. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de Senaat zich er vrijdag over buigen. #spoedwet #avondklok https://t.co/MWbqcbMMcg

    2021-02-17 16:20:45




  • Om 13:00 uur schuift onze oprichter Peter van Keulen (@lobbytwit) weer aan bij het bij het @BNRzaken Lobbypanel. Luister je mee?

    https://t.co/6AH7MlOHHF

    2021-02-17 09:11:26




  • Politieke partijen voelen ongemak bij peilingen en debatten op de vervroegde verkiezingsdagen 15 en 16 maart

    https://t.co/vgph8VEahu

    2021-02-16 09:28:25




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Pechtold en Samsom trappen parlementaire jaar af Pechtold en Samsom Brussel wordt strenger voor lobbyisten
Scroll naar bovenzijde