Nieuws

Noortje heeft van haar lobby haar beroep gemaakt

06-09-2016

‘In iedere Nederlander schuilt een lobbyist’

De zomervakantie in politiek Den Haag is voorbij, maar dat betekent niet dat er achterover is geleund. De verkiezingen komen eraan, dus was er werk zat. Niet alleen voor politici, maar ook voor lobbyisten.

“Mijn zomer was druk” vertelt Noortje Thijssen (33), “Tijdens het reces is het wel wat rustiger, maar wij zijn de ogen en oren van Den Haag zeggen ze weleens. Dus we stonden zeker niet stil. Helemaal niet omdat de verkiezingsprogramma’s worden geschreven.”

De rol van lobbyisten is zo groot als je zelf toelaat“, zegt politiek verslaggever Joost Vullings. “Maar ze kosten de partijen hoe dan ook veel tijd. Stapels brieven en mails komen binnen en er worden veel gesprekken gevoerd.

Dit jaar worden meer gesprekken gevoerd dan ooit, denkt Joost. “Deze eeuw vielen kabinetten steevast eerder waardoor programma’s met haast in elkaar gedraaid moesten worden. Nu is dat anders en is er meer tijd voor een stevig plan. Maar programmacommissies zijn ook best blij met lobbyisten, want zo krijgen ze ideeën uit de maatschappij.”
“Wie met een doordacht en vooral een betaalbaar plan komt, kan z’n idee terugzien in een verkiezingsprogramma. In die zin schuilt in iedere Nederlander een lobbyist.”

House of Cards

Veel mensen kennen de lobbyisten uit bijvoorbeeld House of Cards, waar ze in achterkamertjes dubieuze deals sluiten. Maar volgens Noortje is het in Nederland niet zo schimmig. “Dat is een beeld dat vaak wordt geschetst, maar ik herken me daar helemaal niet in. Een goede lobby is zuiver en transparant.
Een politicus zomaar aanklampen op het Binnenhof om een dealtje te sluiten, dat werkt ook niet echt volgens Noortje. “Een organisatie stuurt mij een mail omdat ze graag over iets willen praten met een politicus. Dan kan ik dat regelen. Ik ga niet altijd mee. Ik voer ook niet het woord, dat doet het bedrijf zelf.

Wat hebben lobbyisten bereikt bij eerdere verkiezingen?

Jammer genoeg geven programmacommissies niet aan wie invloed heeft gehad op de tekst. “En een goede lobbyist werkt graag in de luwte en zal dus nooit van de daken roepen wat hij of zij bereikt heeft“, zegt Joost. “Toch zijn er wel voorbeelden van geslaagde lobby’s bekend, bijvoorbeeld die voor gratis schoolboeken.”
Begin deze eeuw begon de organisatie Ouder & Coo met een actieve lobby voor gratis schoolboeken. De ChristenUnie pikte dat op. In 2006 kregen ze CDA en PvdA om en drie jaar later waren de gratis schoolboeken een feit.

Volgens Joost komen Kamerleden vaak om in het werk en daar kunnen lobbyisten handig op inspelen. “Door hapklare brokken aan te leveren in de vorm van een Kamervraag, een motie of een amendement. Zo kunnen lobbyisten veel invloed hebben.”

Dankzij social media is het tegenwoordig voor ‘normale mensen’ ook vrij makkelijk om je mening bij politici te krijgen. “Een rake tweet of een pakkend Facebook-bericht komen rechtstreeks de plenaire zaal in. Let maar eens op hoeveel Kamerleden naar hun tablet loeren tijdens debatten.”
“Er is in principe niets mis mee om een standpunt onder de aandacht te brengen van politici“, zegt Joost. “Het wordt oneerlijk als alleen bedrijven met geld via professionals toegang hebben tot de besluitvormers is ons land. Politici moeten dus scherp opletten of ze zich wel evenwichtig laten informeren.” Bekijk hier het interview.

Public matters

Interesse in onze dienstverlening? Neem contact met ons op.