• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Nieuws

Muzikanten, knok voor jullie rechten

22-03-2017
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Het is weer zover: wij, muzikanten, gaan in gesprek met elkaar en met experts over het hindernissenparcours dat we dit jaar moeten overwinnen.

Vanavond richten we in het Arsenaal (Mechelen) ons vizier op Europa. Want zoals we op deze pagina’s eerder lieten horen, is er een nieuwe regelgeving rond copyright in de maak.

Europa krijgt de historische kans om techreuzen zoals YouTube duidelijk te maken dat ook zij het spel eerlijk moeten spelen en auteurs van content in de EU eerlijk en transparant horen te vergoeden. Tegen 31 maart moeten alle amendementen van de Europese fracties binnen zijn op het voorliggende ‘copyright proposal’. Het wordt dus nog tien dagen volop lobbyen geblazen in de wandelgangen van het Europees Parlement. In het verleden lieten we dat lobbyen over aan de grootmachten van de zogeheten creatieve industry. Dat waren, het zal u niet verbazen, niet de creatieven zelf. Het waren vooral de internationale onlinebedrijven zoals Google en YouTube, die zich in deze tijden van hyperconnectiviteit wat ongenaakbaar zijn gaan gedragen.

Die bedrijven hebben alle baat bij een status quo. Ze maken vandaag gigawinsten door op hun platformen creatieve content aan te bieden. Een marginaal percentage daarvan komt terecht bij de creator. Die ‘value gap’ is onrechtvaardig en bedreigt auteurs, componisten en andere creatieve makers in hun bestaan. De industrie lijkt echt te geloven dat de muzikant een burger is die zich graag laat beroven van zijn recht. Voor alle duidelijkheid: think again.

GALM (Genootschap Artiesten Lichte Muziek) gaat in Europa schouder aan schouder met collega-belangenbehartigers naar het Parlement, al maanden. Yep, muzikanten hebben nu heuse lobbyisten in dienst. Zo proberen we een intellectuele en factuele (maar niet naïeve) dam op te werpen tegen de machtsargumenten van de Googles. Want wij kennen de praktijk en beschermen de muzikant.

We hebben overigens onverwachte medestanders in deze strijd: de jonge muziekfans. Een recent wereldwijd onderzoek naar het gedrag van de muziekconsument (door IFPI) doet twee interessante vaststellingen. Dat niet minder dan 82 procent van de gebruikers van YouTube aangeeft het platform te bezoeken voor het streamen van muziek. Dat bevestigt wat iedereen weet: het medium leeft bij gratie van het werk van muzikanten.

Maar vooral de andere vaststelling is opmerkelijk. Jongeren roepen om bedrijfsethiek en transparantie in de muziekindustrie. Net geen 70 procent van de 13-tot 15-jarigen geeft aan te vinden dat muziek van levensbelang voor hen is en vooral dat artiesten eerlijk vergoed moeten worden voor hun werk. Wie had dat gedacht? Uitgerekend de generatie die nooit uit haar zetel moest komen om muziek te gaan kopen, vraagt de garantie dat de muzikant krijgt waar hij recht op heeft.

Eigenlijk mag dat niet verbazen. Dit is het tijdperk van hackers en whistleblowers. Van burgerbewegingen en onlinepetities. Van alternative facts en bedreigde persvrijheid. Een jonge mens die vandaag opgroeit, beseft dat vrijheden en rechten geen verworvenheid zijn. Dat je ze in deze wereld moet blijven afdwingen.

Dat is dan ook wat ons muzikanten te doen staat in de komende weken. Knokken voor onze rechten. Hopelijk lezen de Europese Parlementsleden uit ons land mee. Onze oproep aan hen: omhels de geest van de tijd. Ga voor transparantie en ethiek, zoals de jeugd. Ga voor meer ‘RIGHT’ in ‘copyright’.

Bron: www.DeMorgen.be d.d. 20 maart 2017

Pieter Walraven

Managing Partner

+31(0)70 3046 499

pwalraven@publicmatters.nl

Ook interessant:

Kom jij het Public Matters Team versterken als Junior Adviseur?
25 feb 2021
Uitgelicht
Nieuws
Lobby gemeenten naar climax
24 feb 2021
Opinie
Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!
22 feb 2021
Opinie
Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen
18 feb 2021
Nieuws
Kromkommer en het Europees Schoolfruitprogramma
05 feb 2021
Nieuws

  • Wij zoeken een nieuwe Junior Adviseur die kiest voor het lobbyvak!

    Iemand die voor onze cliënten net dat stapje extra zet.

    Iemand die hen met kennis en betrokkenheid op weg helpt in politiek Den Haag en Brussel.

    Ben jij dat? https://t.co/e0rLTzASwp

    #vacature

    2021-02-25 13:34:14




  • Uit anonieme gesprekken tussen de politieke redactie van @RTLnieuws en een tiental (oud) politici en ambtelijk betrokkenen, komt een ontluisterend beeld van @khadijaArib als Kamervoorzitter naar voren. Feit of verkiezingsretoriek? https://t.co/7tEFImeHOc

    2021-02-25 10:15:12




  • Onlangs nam @VNGemeenten unaniem een resolutie aan die oproept eerst de financiële positie van gemeenten op orde te hebben, alvorens afspraken te maken met een nieuw kabinet. Wordt het barsten of buigen? Onze associate @LennartHarpe gaat er op in: https://t.co/Ve7BU0ZZ6u

    2021-02-25 11:00:53




  • ‘Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!’ schrijft @PieterWalraven in @vastgoedmarktnl.

    Hoe kan stakeholdermanagement een rol spelen bij het vormen van de toekomst van de vastgoedsector? Lees het hier: https://t.co/yvvdoJlCur

    2021-02-22 12:22:32




  • Bij @PublicMatters verzamelen we data over het online bereik van politici.

    Deze data deelden we met @xandervuffelen van de @volkskrant die er dit artikel met infographic van maakte: https://t.co/QNiEaDQWds https://t.co/8sQZCc0loq

    2021-02-20 08:41:44




  • ‘De coronacrisis heeft Mark Rutte en Hugo de Jonge online enorm veel bereik en invloed opgeleverd, terwijl kersverse lijsttrekkers een achterstand hebben. Dit kan een belangrijk verschil maken nu door corona de campagne voor een groot deel online plaatsvindt.’

    2021-02-20 08:42:49




  • Kabinet heeft spoedwet avondklok naar de Kamer gestuurd. Bedoeling is dat de Kamer er vandaag nog schriftelijke vragen over stelt en er morgen over debatteert. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de Senaat zich er vrijdag over buigen. #spoedwet #avondklok https://t.co/MWbqcbMMcg

    2021-02-17 16:20:45




  • Om 13:00 uur schuift onze oprichter Peter van Keulen (@lobbytwit) weer aan bij het bij het @BNRzaken Lobbypanel. Luister je mee?

    https://t.co/6AH7MlOHHF

    2021-02-17 09:11:26




  • Politieke partijen voelen ongemak bij peilingen en debatten op de vervroegde verkiezingsdagen 15 en 16 maart

    https://t.co/vgph8VEahu

    2021-02-16 09:28:25




  • Trots op onze collega en conferentievoorzitter @ESteenhoven!

    #CNLD2021
    #NLDigitaal
    #NLDigitaal2021

    @PublicMatters
    @NL_Digitaal https://t.co/ZCevV4kHKa

    2021-02-12 09:56:07




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen 2017 Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen 2017 De lobbyist die nu pas de telefoon pakt, is veel te laat
Scroll naar bovenzijde