Nieuws

Muzikanten, knok voor jullie rechten

22-03-2017

Het is weer zover: wij, muzikanten, gaan in gesprek met elkaar en met experts over het hindernissenparcours dat we dit jaar moeten overwinnen.

Vanavond richten we in het Arsenaal (Mechelen) ons vizier op Europa. Want zoals we op deze pagina’s eerder lieten horen, is er een nieuwe regelgeving rond copyright in de maak.

Europa krijgt de historische kans om techreuzen zoals YouTube duidelijk te maken dat ook zij het spel eerlijk moeten spelen en auteurs van content in de EU eerlijk en transparant horen te vergoeden. Tegen 31 maart moeten alle amendementen van de Europese fracties binnen zijn op het voorliggende ‘copyright proposal’. Het wordt dus nog tien dagen volop lobbyen geblazen in de wandelgangen van het Europees Parlement. In het verleden lieten we dat lobbyen over aan de grootmachten van de zogeheten creatieve industry. Dat waren, het zal u niet verbazen, niet de creatieven zelf. Het waren vooral de internationale onlinebedrijven zoals Google en YouTube, die zich in deze tijden van hyperconnectiviteit wat ongenaakbaar zijn gaan gedragen.

Die bedrijven hebben alle baat bij een status quo. Ze maken vandaag gigawinsten door op hun platformen creatieve content aan te bieden. Een marginaal percentage daarvan komt terecht bij de creator. Die ‘value gap’ is onrechtvaardig en bedreigt auteurs, componisten en andere creatieve makers in hun bestaan. De industrie lijkt echt te geloven dat de muzikant een burger is die zich graag laat beroven van zijn recht. Voor alle duidelijkheid: think again.

GALM (Genootschap Artiesten Lichte Muziek) gaat in Europa schouder aan schouder met collega-belangenbehartigers naar het Parlement, al maanden. Yep, muzikanten hebben nu heuse lobbyisten in dienst. Zo proberen we een intellectuele en factuele (maar niet naïeve) dam op te werpen tegen de machtsargumenten van de Googles. Want wij kennen de praktijk en beschermen de muzikant.

We hebben overigens onverwachte medestanders in deze strijd: de jonge muziekfans. Een recent wereldwijd onderzoek naar het gedrag van de muziekconsument (door IFPI) doet twee interessante vaststellingen. Dat niet minder dan 82 procent van de gebruikers van YouTube aangeeft het platform te bezoeken voor het streamen van muziek. Dat bevestigt wat iedereen weet: het medium leeft bij gratie van het werk van muzikanten.

Maar vooral de andere vaststelling is opmerkelijk. Jongeren roepen om bedrijfsethiek en transparantie in de muziekindustrie. Net geen 70 procent van de 13-tot 15-jarigen geeft aan te vinden dat muziek van levensbelang voor hen is en vooral dat artiesten eerlijk vergoed moeten worden voor hun werk. Wie had dat gedacht? Uitgerekend de generatie die nooit uit haar zetel moest komen om muziek te gaan kopen, vraagt de garantie dat de muzikant krijgt waar hij recht op heeft.

Eigenlijk mag dat niet verbazen. Dit is het tijdperk van hackers en whistleblowers. Van burgerbewegingen en onlinepetities. Van alternative facts en bedreigde persvrijheid. Een jonge mens die vandaag opgroeit, beseft dat vrijheden en rechten geen verworvenheid zijn. Dat je ze in deze wereld moet blijven afdwingen.

Dat is dan ook wat ons muzikanten te doen staat in de komende weken. Knokken voor onze rechten. Hopelijk lezen de Europese Parlementsleden uit ons land mee. Onze oproep aan hen: omhels de geest van de tijd. Ga voor transparantie en ethiek, zoals de jeugd. Ga voor meer ‘RIGHT’ in ‘copyright’.

Bron: www.DeMorgen.be d.d. 20 maart 2017

Public matters

Interesse in onze dienstverlening? Neem contact met ons op.