Hoe Foreign Direct Investment (FDI) het werk van de lobbyist raakt
Als belangenbehartiger voor internationale bedrijven in de Verenigde Staten, bevordert en verdedigt de Global Business Alliance (GBA) een open economie die internationale bedrijven stimuleert om in Amerika te investeren. De GBA werd opgericht in 1990. In die tijd hadden internationale bedrijven te maken met specifieke barrières op het gebied van belasting- en handelsbeleid op alle overheidsniveaus. Focus ligt onder andere op belangenbehartiging en het bevorderen van investeringen en handel. De organisatie is een belangrijke schakel tussen multinationale ondernemingen en de Amerikaanse overheid. Dat doet de GBA onder andere onderzoeks- en datagedreven. Een lezenswaardig rapport werd in september 2024 uitgebracht: Strategic Trust – Insights to elevate your influence in a policy climate.
Het rapport beschrijft een groeiende scepsis over globalisering en buitenlandse investeringen (Foreign Direct Investment – FDI) in de Verenigde Staten. Dit is grotendeels ingegeven door zorgen over China. Lezenswaardige inzichten in het rapport zijn gebaseerd op onderzoek onder beleidsmakers, politici en het publiek. Bevindingen zijn onder andere:
- Scepticisme en misvattingen over globalisering en FDI: het Amerikaanse publiek ziet globalisering steeds vaker als een bedreiging. In 2024 denkt slechts 50% van de Amerikanen positief over FDI, terwijl 76% buitenlandse bedrijven als een potentieel nationaal veiligheidsrisico beschouwt. De rol van China wordt overschat ten aanzien van de hoeveelheid FDI – feitelijk is dat minder dan 1%.
- Informatie beïnvloedt perceptie: transparante communicatie over de economische voordelen van internationale bedrijven kan deze publieke opinie verbeteren. Voorbeelden om dit te doen zijn: het investeren in lokale gemeenschappen, werkgelegenheid en innovatie.
- Kredietwaardigheid en afzender zijn essentieel: het gebruik van geloofwaardige afzenders (zoals academische instellingen, ondernemers of andere influencers) kan helpen om vertrouwen op te bouwen bij beleidsmakers en het publiek.
- Belangrijke thema’s voor beleidsmakers: zowel Republikeinse als Democratische beleidsmakers reageren positief op kernboodschappen waarbij banen, (her)investeringen in de VS en versterking van lokale gemeenschappen centraal staan.
Wat betekent dit voor de aanpak van lobbyisten die voor buitenlandse bedrijven actief zijn in de Verenigde Staten?
- Leg nadruk op economische bijdragen: benadruk hoeveel een bedrijf (her)investeert in de Amerikaanse economie, hoeveel banen het creëert en hoe dit bijdraagt aan innovatie en lokale ontwikkeling. Gebruik daarbij concrete data, feiten en cijfers.
- Adresseer mispercepties direct: reageer proactief op mispercepties over buitenlandse invloed en benadruk de transparantie en naleving van regelgeving door uw bedrijf. Maak duidelijk dat uw bedrijf afkomstig is uit een bondgenootschap of vriendelijk land, wat vertrouwen versterkt.
- Maak gebruik van geloofwaardige partners: werk samen met bijvoorbeeld academische instellingen en lokale influencers om de inspanningen van een bedrijf of sector te communiceren. Dit vergroot de geloofwaardigheid en verlaagt wantrouwen bij beleidsmakers en kiezers.
- Toon lokale betrokkenheid: organiseer evenementen en gezamenlijke projecten met een lokale gemeenschap om commitment te tonen. Geef het bedrijf een lokaal gezicht en investeer duurzaam in het netwerk en zichtbaarheid. “Hit & run” werkt niet.
- Communiceer strategisch naar politieke partijen: * voor Republikeinen: focus bijvoorbeeld op werkgelegenheid, herinvesteringen en productie in de VS. Leg nadruk op nationale economische voordelen. * voor Democraten: focus bijvoorbeeld op investeringen in R&D, werknemersbelangen en samenwerking met vakbonden.
- Reframe handelskwesties: positioneer handelsgerelateerde issues als manieren om bijvoorbeeld “de veerkracht van toeleveringsketens in de Verenigde Staten te versterken”. In plaats van een onderwerp te managen als traditionele vrijhandelssamenwerkingen of tegengaan van (mogelijke) importtarieven.
Meer weten? Kijk op: https://globalbusinessalliance.biz/about/
Public matters