• Nederlands
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • Menu
Nieuws

De lobbyist die nu pas de telefoon pakt, is veel te laat

30-03-2017
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

De kabinetsformatie is een traditioneel drukke tijd voor lobbygroepen. Steeds vaker kiezen ze de ‘buitenroute’, via de media.

Opeens slaan alle grote organisaties in Nederland alarm. Basisschooldocenten eisen een hoger loon. De Woonbond zegt dat het nieuwe kabinet de huren moet verlagen. En de Algemene Rekenkamer zegt dat er op hen écht niet meer bezuinigd kan worden. Woensdagavond deed ook de artsenfederatie een oproep: voer de voorgestelde voltooidlevenwet niet in.

Iedereen wil invloed uitoefenen nu er aan de formatietafel geprobeerd wordt om een nieuw kabinet te vormen. Maar werkt het ook om op deze manier je wensen publiek te maken?

Ja, zegt Peter van Keulen, eigenaar van het Haagse lobbykantoor Public Matters. Maar niet als dat het enige is wat je doet. „Zo’n oproep moet onderdeel zijn van een grotere campagne die je voor én achter de schermen voert. En er moet een brede maatschappelijke beweging achter je oproep staan. Naar een branchevereniging met twee leden wordt niet geluisterd.

Het échte lobbywerk voor de formatie is al eerder begonnen. Lobbyisten kennen bijvoorbeeld allemaal de ‘Studiegroep Begrotingsruimte’. Die groep, bestaande uit topambtenaren van verschillende departementen, bracht al vorig jaar zomer een advies uit met prioriteiten voor het nieuwe kabinet. Dat heeft invloed. Zo werden in 2012 „latere pensionering en minder arbeidsongeschiktheid” genoemd als belangrijke onderwerpen. Wat spraken de coalitiepartijen VVD en PvdA af? De AOW-leeftijd ging omhoog en de regels voor arbeidsongeschiktheid werden strenger.

De topambtenaren die dat advies schrijven moet een lobbyist dus kennen. Want je maakt een goede start als jouw ideeën in dat advies staan. En ook andersom: dingen die je niet wilt, moeten juist níét in dat advies staan.

Ook nu, tijdens de formatie, zijn ambtenaren belangrijk. De politici die aan de onderhandelingstafel zitten, krijgen vanuit ministeries te horen of hun ideeën betaalbaar en juridisch haalbaar zijn. „Die ambtenaren kennen, daar begint het mee”, zegt Van Keulen. Volgens hem is het vooral goed als je hen gewoon af en toe kunt bellen zodat jij weet waar ze mee bezig zijn. En zodat zij weten wat jouw organisatie of bedrijf belangrijk vindt. Dat moeten wel langdurige relaties zijn, zegt Van Keulen. „Als je hen nu pas gaat bellen – omdat ze er nu toe doen – ben je te laat.”

Deze traditionele manier van lobbyen blijft belangrijk, zegt ook Arco Timmermans, bijzonder hoogleraar public affairs aan de Universiteit Leiden. Hij noemt dat „de binnenroute”: onzichtbaar voor het grote publiek.

Maar hij ziet de „buitenroute” – aandacht in de media – steeds belangrijker worden. Vroeger gebruikten vooral kleinere organisaties de media om hun politieke wensen te vertellen, puur omdat zij minder geld hebben voor lobbyisten. „Maar de laatste tijd zie ik ook grote organisaties die buitenroute nemen.”

Symbolische waarde

Hij denkt dat dat komt doordat politici en ambtenaren tegenwoordig meer bezig zijn met het winnen van maatschappelijk draagvlak voor hun ideeën. „Die media-aandacht kan helpen om een gevoel van urgentie te creëren bij politici. Scholieren die jaren geleden op het Malieveld protesteerden tegen de 1040-urennorm betekenden op zichzelf nog niet zoveel. Zo’n protest wordt belangrijker als het die avond in NRC staat en de minister zich aan tafel bij Nieuwsuur moet verantwoorden.”

Net als Timmermans merkt lobbyist Van Keulen dat er tijdens deze formatie meer wensenlijstjes in de media komen. Die organisaties doen dat niet alleen om gehoord te worden door politici, zegt hij. „Het is ook heel belangrijk voor je eigen achterban. Daarmee laat je zien: kijk eens wat we voor je doen.” De oproepen hebben dus ook een „symbolische waarde”, zegt hij. „Maar ze zijn zeker niet onbelangrijk, want die achterban is je bestaansrecht.”

Bron: www.nrc.nl d.d. 30 maart 2017

Peter van Keulen

Managing Partner / Oprichter

+31 (0)70 3046 499

pvkeulen@publicmatters.nl

Ook interessant:

Bouwen aan een nieuw Regeerakkoord  
05 mrt 2021
Opinie
Kom jij het Public Matters Team versterken als Junior Adviseur?
25 feb 2021
Uitgelicht
Nieuws
Lobby gemeenten naar climax
24 feb 2021
Opinie
Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!
22 feb 2021
Opinie
Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen
18 feb 2021
Nieuws

  • In aanloop naar #TK2021 vergelijken @martijnpadberg
    en @nickspier de verkiezingsprogramma’s op onderwerpen die de bouwsector raken. Waarover zijn de partijen het eens? Waarover niet? En waarover moet onderhandeld worden om tot een regeerakkoord te komen? https://t.co/w5S7BpMkqg

    2021-03-05 11:18:07




  • Staat het debat met campagneleiders de ochtend na de verkiezingen (18 maart) al in jullie agenda? https://t.co/mrrRRxNmlb

    2021-03-04 08:37:19




  • Wij zoeken een nieuwe Junior Adviseur die kiest voor het lobbyvak!

    Iemand die voor onze cliënten net dat stapje extra zet.

    Iemand die hen met kennis en betrokkenheid op weg helpt in politiek Den Haag en Brussel.

    Ben jij dat? https://t.co/e0rLTzASwp

    #vacature

    2021-02-25 13:34:14




  • Uit anonieme gesprekken tussen de politieke redactie van @RTLnieuws en een tiental (oud) politici en ambtelijk betrokkenen, komt een ontluisterend beeld van @khadijaArib als Kamervoorzitter naar voren. Feit of verkiezingsretoriek? https://t.co/7tEFImeHOc

    2021-02-25 10:15:12




  • Onlangs nam @VNGemeenten unaniem een resolutie aan die oproept eerst de financiële positie van gemeenten op orde te hebben, alvorens afspraken te maken met een nieuw kabinet. Wordt het barsten of buigen? Onze associate @LennartHarpe gaat er op in: https://t.co/Ve7BU0ZZ6u

    2021-02-25 11:00:53




  • ‘Vastgoedbeleggers, doe mee aan het maatschappelijk debat!’ schrijft @PieterWalraven in @vastgoedmarktnl.

    Hoe kan stakeholdermanagement een rol spelen bij het vormen van de toekomst van de vastgoedsector? Lees het hier: https://t.co/yvvdoJlCur

    2021-02-22 12:22:32




  • Bij @PublicMatters verzamelen we data over het online bereik van politici.

    Deze data deelden we met @xandervuffelen van de @volkskrant die er dit artikel met infographic van maakte: https://t.co/QNiEaDQWds https://t.co/8sQZCc0loq

    2021-02-20 08:41:44




  • ‘De coronacrisis heeft Mark Rutte en Hugo de Jonge online enorm veel bereik en invloed opgeleverd, terwijl kersverse lijsttrekkers een achterstand hebben. Dit kan een belangrijk verschil maken nu door corona de campagne voor een groot deel online plaatsvindt.’

    2021-02-20 08:42:49




  • Kabinet heeft spoedwet avondklok naar de Kamer gestuurd. Bedoeling is dat de Kamer er vandaag nog schriftelijke vragen over stelt en er morgen over debatteert. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de Senaat zich er vrijdag over buigen. #spoedwet #avondklok https://t.co/MWbqcbMMcg

    2021-02-17 16:20:45




  • Om 13:00 uur schuift onze oprichter Peter van Keulen (@lobbytwit) weer aan bij het bij het @BNRzaken Lobbypanel. Luister je mee?

    https://t.co/6AH7MlOHHF

    2021-02-17 09:11:26




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Muzikanten, knok voor jullie rechten Financieel Dagblad Lobbyisten draaien overuren om wetsvoorstellen ‘op ijs’ gelegd te...
Scroll naar bovenzijde