• Nederlands
  • Engels
  • Vacatures
  • Clienten login
  • Bezuidenhoutseweg 101, Den Haag
  • Avenue des Arts 39, Brussel
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
Public Matters
  • Home
  • Diensten
  • Sectoren
  • Mensen
  • Over ons
  • Actueel
  • Vacatures
  • Contact
  • Clienten login
  • +31 (0) 70 304 6499
  • Direct mailen
  • Nederlands
  • English
  • Menu
Nieuws

Brancheverenigingen: terug van weggeweest?

De afgelopen jaren tekende een trend zich af in de wereld van brancheverenigingen.

10-05-2021
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Het leek erop dat veel branches langzaam maar zeker de relevantie, de leden, en het mandaat om vanuit een gemeenschappelijk standpunt met beleidsmakers in gesprek te gaan aan het verliezen waren. Een gebrek aan daadkracht en een stoffig imago leidden volgens velen tot een onontkoombaar einde van de branchevereniging. Als branchevertegenwoordiger, maar ook als lid van een branchevereniging, is het nuttig om te reflecteren op de positionering van verenigingen, en om te zoeken naar nieuwe manieren van vertegenwoordiging en positionering.

In dit artikel geef ik een analyse van de heropleving van de collectieve belangenbehartiging, de zelfreflectie en de vernieuwing bij brancheverenigingen, en geef ik advies over de toegevoegde waarde van branches in de toekomst.

De heropleving van de branchevereniging

Het is natuurlijk verleidelijk (en gemakkelijk) om de heropleving van brancheverenigingen enkel te verklaren aan de hand van de coronacrisis: een branche kan haar leden immers uit de brand redden, en kan met een goede lobby het verschil tussen gedwongen sluiting en opening van de winkel of het terras betekenen. De ontwikkelingen voorafgaand aan de coronacrisis zijn om de volgende redenen echter ook belangrijk:

Allereerst komen er in politiek den Haag en Brussel steeds meer belangenbehartigers bij. Dat terwijl beleidsmakers het liefst met een sector in gesprek gaan: dit geeft namelijk een algemeen beeld van de oplossingen die nodig zijn voor problemen in het bedrijfsleven, en dit bespaart ook veel tijd. Hiervoor is het nodig dat de sector zich als een betrouwbare partner opstelt, en bereid is tot compromis. Om als bedrijf invloed uit te kunnen oefenen op keuzes die er over/voor jou gemaakt worden, is goede belangenbehartiging een must, en een sector waarmee de overheid afspraken kan maken kan daarin helpen.

Daarnaast hebben brancheverenigingen zelf ook al geruime tijd ingezet op de meerwaarde voor leden. De ene branche doet dit door ledenservice te bieden, en de andere zet al langer in op een lobby in Den Haag. Een klinkend voorbeeld hiervan zijn VNO-NCW en MKB-Nederland met ‘een nieuwe (Europese) koers’. Hieruit blijkt dat deze brancheverenigingen inzetten op verfrissing: een inclusief verhaal waarin verduurzaming, ondernemers, en inclusiviteit centraal staan.

Wat de coronacrisis wel ontketend heeft is een verdere interne verandering bij een aantal brancheverenigingen. Waar leden het vaak niet eens kunnen worden over waar een branchevereniging wel en niet over naar buiten toe mag spreken, was er vanaf het begin van de coronacrisis brede overeenstemming dat de branchevereniging namens de leden over steunmaatregelen, opening van de sector, en andere onderwerpen kon onderhandelen. Dit gaf veel branches in bijvoorbeeld de detailhandel, de bouw en de horeca het brede mandaat om met ministeries en de politiek in gesprek te gaan en te onderhandelen. Voor de overheid was er bovendien één loket waar het gesprek aangegaan kon worden met een gehele sector. Veel bedrijven kwamen er vorig jaar heel snel achter dat het Ministerie van Economische Zaken bereid was om op wekelijkse basis met branchedirecteuren te overleggen en niet met individuele bedrijven. Hoewel een branchevereniging vaak de gulden middenweg bewandelt, opent lidmaatschap veel deuren, en kan daardoor interessant zijn om bij aan te sluiten.

De toekomst van de branchevereniging

Ook in de toekomst zullen brancheverenigingen belangrijk blijven, mits ze aan (potentiële) leden kunnen aantonen wat de toegevoegde waarde is, en zich kunnen positioneren als betrouwbare gesprekspartner namens een sector.

Voor bedrijven die al lid zijn van een branchevereniging of twijfelen om lid te worden geldt een advies: bij lidmaatschap hoort impliciet ook een verantwoordelijkheid, word actief en stel jezelf de vraag wat je uit het lidmaatschap wilt halen. Lidmaatschap van een branchevereniging kan duidelijke voordelen bieden, maar actieve betrokkenheid is nodig.

Hoe kan uw branche het gemeenschappelijk belang van leden opzoeken en vertegenwoordigen? Of wilt u een branchevereniging oprichten? Wij denken graag mee! Neem gerust contact op voor een kennismakingsgesprek.

Foto door Markus Spiske via Pexels

''Wat de coronacrisis wel ontketend heeft is een verdere interne verandering bij een aantal brancheverenigingen.''

Marnix Kleinjan

Consultant

+31 (0) 70 304 6499

mkleinjan@publicmatters.nl

Ook interessant:

Controlerende en vertegenwoordigende functies van de Tweede Kamer versterkt
29 jun 2022
Uitgelicht
Nieuws
Marloes Telgenhof versterkt Public Matters Team als Senior Director
28 jun 2022
Nieuws
De stikstofcrisis zet provincies op de kaart van lobbyisten
22 jun 2022
Nieuws
Podcast ‘In de Lobby’ (Afl. 15): een vrolijk gesprek met Mendeltje van Keulen – praktijkprofessor en EU-expert
20 jun 2022
Podcast
De stem van de patiënt in het zorgdebat
16 jun 2022
Nieuws

  • Ruim drie maanden na de #gemeenteraadsverkiezingen is er in bijna 14 procent van de gemeenten nog geen nieuw college. De formatie gaat daarmee aanzienlijk trager dan vier jaar geleden https://t.co/Bwmy677zEh #GR2022

    2022-07-04 10:21:14




  • Wie de afgelopen weken een blik wierp op de parlementaire commissieagenda’s, zal iets nieuws zijn opgevallen: de strategische #procedurevergadering. Dit volgt uit het advies van de Werkgroep Van Der Staaij. Wat dit precies inhoudt, lees je hier 👇 https://t.co/WgQzUMYbZe

    2022-06-29 11:39:38




  • Per 1 juli 2022 start Marloes Telgenhof als Senior Director bij Public Matters. Met haar uitgebreide ervaring bij zowel de overheid als het bedrijfsleven is Marloes een welkome versterking van het Public Matters Team! https://t.co/fFpdO5NG1h #werkenbijPM

    2022-06-28 10:36:33




  • Gisteren spraken we in het PM-webinar met @ErikHaverkort en @BroekhofMartijn over de routekaart om van Nederland koploper te maken in duurzame industrie. Het was een interessante en interactieve discussie! Terugkijken kan via 👉 https://t.co/FCOXyCdRjl #PMwebinar https://t.co/ZOUig19WQO

    2022-06-24 17:06:23




  • Een nieuwe wet moet zorgen voor een betere controle op de politieke geldstromen. ‘Geld is te belangrijk geworden in de politiek’, aldus toezichthouder partijfinanciën @edanker in @FTM_nl https://t.co/bbx96oFEaW

    2022-06-24 10:00:13




  • De komende tijd zal veel aandacht uitgaan naar de #boerenprotesten en debat in de #TweedeKamer over de #stikstofcrisis. Maar de strijd zal pas echt beslecht worden in de #provincie, waar vergaand beleid moet worden ontwikkeld: https://t.co/zkZbeX7Z9Z #stikstof

    2022-06-22 09:34:03




  • Vergeet je niet aan te melden voor ons #webinar aanstaande donderdag! Naast @VVD-Kamerlid @erikhaverkort zal ook @BroekhofMartijn van @VNCI aanwezig zijn en in gesprek gaan over de verduurzaming van de industrie👇✅ https://t.co/ocYSWT4T8R

    2022-06-21 14:17:23




  • Luister naar de nieuwe aflevering van onze #pmpodcast ‘In de Lobby’: deze keer over hoe je je invloed in Brussel kunt vergroten, het nut van BNC-fiches en het zoeken naar dubbele spaties 👇 https://t.co/Art8JcfMet #IndeLobby #podcast #lobby #publicaffairs #Brussel https://t.co/OZ6fWbTonX

    2022-06-20 17:07:04




  • In weer een nieuwe aflevering van onze #pmpodcast ‘In de Lobby’ gaat @EULobby in gesprek met @Mendeltje – praktijkprofessor en EU-expert. Luisteren!👇 https://t.co/Art8JcfMet #podcast #Brussel https://t.co/v87Eskr0uM

    2022-06-20 10:42:33




  • De afgelopen weken stonden in de #TweedeKamer in het teken van de #zorg met verstrekkende gevolgen voor #industrie en #patiënt. Toch lijkt de aandacht van de Kamer te verslappen, lees meer hierover via 👇 https://t.co/wW76Q04rmK

    2022-06-16 16:51:36




Public Matters is hét public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.

Kantoor Den Haag
Bezuidenhoutseweg 101
2594 AC Den Haag
+31 (0)70 3046 499

Kantoor Brussel
Avenue des Arts 39
B-1040 Brussel
+ 32 (0)2 502 77 71

Social media

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

info@publicmatters.nl

Een Public Affairs Traineeship Anno 2021 Rijksoverheid Wat is Verantwoordingsdag en wat zijn uw kansen als belangenbehartiger?
Scroll naar bovenzijde